انیمیشن سازان استان در نخستین همایش ملی هنر و ادب سیستان ، توان شان را به رخ کشیدند - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

به گزارش نی زار : دوشنبه ۲۰ مهر ماه ، چهارمین روز همایش ملی هنر و ادب سیستان است ، صبح این روز را به مدد یافتن کتاب هایی که سالها دنبالش بوده ام به همراه محمد میر دوست وشاعر بزرگوارم در خیابان انقلاب تهران زندگی کردم ، در لابلای مغازه های مملو از کتاب حامد حاجی حسین زاده را می بینم که بهمراه دوستش در حال خرید کتاب است ، حامد می گقت که امشب قرار است در سالن نمایش خانه ی هنرمندان ، انیمیشن هایی که توسط دوستانش تهیه شده را به نمایش بگذارند .

ساعت نزدیک به پنج غروب می شود و ما همچنان نمی توانیم از انقلاب دل بکنیم ، از آن روی که برنامه روز چهارم قرار بود ساعت پنج شروع شود از انقلاب تا خیابان ایرانشهر که خانه ی هنرمندان در آنجا قرار دارد را با موتور می روم ، موتور سواری در کلان شهر تهران از آن رو که ترافیک سنگین یار همیشگی این شهر است نیز مزایای خاص خود را دارد .

 

برنامه ای که قرار بود ساعت پنج عصر شروع شود با بی برنامگی های متولیان خانه ی هنرمندان ساعت شش شروع می شود ، سالن خانه ی هنرمندان مملو از جمعیت می شود و استقبال آنچنان زیاد است که عده ی بسیاری سرپا ایستاده و منتظر آغاز برنامه می شوند . سلطان جهانتیغ عزیز ، مرد نام آشنای شعر و اجرا بر روی صحنه می رود وبا مقدمه ای بسیار زیبا برنامه را آغاز می کند .

 

برای آنکه مهمانان مان را ساماندهی کنیم من نیز در کنار در می ایستم و بهمراه دیگران به مهمانان مان خوش آمد می گویم ، حسین مظلوم را می بینم که شورمندانه و با وسواسی دوچندان از این سو به آن سو می دود و در حال مذاکره با برنامه ریزان جلسه است . از لابه لای صحبت هایش که گاهی نیز تند می شود می فهمم که گویا قرار است از ده کاری که برای نمایش آماده شده تنها یک کار را نمایش دهند . و حتما برای حسین سخت خواهد بود که از میان کارهای دوستانش یکی را انتخاب کند .

 

از جناب جهانتیغ مطلع می شوم که بالاخره دوکار انیمیشن قرار است بر روی پرده برود و بی صبرانه منتظر آنم که ببینم آثار این عزیزان که حرف و حدیث های بسیاری در خصوص قوت انان شنیده ام چگونه است .

 

شعر خوانی ها شروع می شود و پس از آن دکتر شیرازی در خصوص داشته های باستانی سیستان به ویژه شهر سوخته سخن می گوید . گروه موسیقی فرخی سیستانی بر روی سن می روند و با همراهی قیچک و رباب و دهل و ساز های سنتی موسیقی جان داری را به نمایش می گذارند .

 

بعد از اجرای موسیقی آن هنگام که گمان نمی کردم چراغ ها خاموش می شود و انمیشن ها بر روی صحنه می رود . جایی برای نشستن نیست ، ایستاده در کنار حسین مظلومی که آرام و قرار ندارد می ایستم و به صفحه نمایش چشم می دوزم ، “سفید” نخستین انیمیشنی است که به کارگردانی سپهر نرگس نمایش داده می شود ، جعبه ای مداد شمعی در رنگ های مختلف را نشان می دهد که …

 

سالن خانه ی هنرمندان را سکوتی پرمعنا فراگرفته است ، یک به یک مداد شمعی ها (البته به گچ های رنگی قدیم کلاس درس بیشتر می ماند ) می آیند با یکدیگر گفت و گو می کنند و نقش هایی را بر جای می گذارند ، چشم از صفحه نمایش بر نمی دارم تا ببینم ماحصل این هیاهو ها چه می شود .

 

وقتی رنگ ها پایان یافت و ان هنگام که مداد شمعی قرمز نیز دونیم شد منتظر ان بودم که ببینم چه چیزی باید این هجمه را پایان دهد که در عین ناباوری رنگی سپید با آرامشی دوچندان حاضر شد و به آرامی مشغول طنازی شد !

 

می دانستم که نقشی بدیع را رقم خواهد زد ، وقتی تصویر حالت زوم بک به خود گرفت و صفحه باز تر شد همین که گوشه ای از نقش هلال ماه را دیدم بی اختیار دست هایم بر روی هم قرار گرفت و در پی آن تشویق گرم حضار نشان می داد که سپهر نرگس کار ماندگاری را رقم زده است .

این انیمیشن با مدت زمان ۴ دقیقه با موضوع جدال خیر و شر، غلبه خوبی و سفیدی را به بدی و سیاهی نشان داد. اگرچه بعد ها دانستم این انیمیشن برگزیده جشنواره توفوزی گرجستان نیز شده است .

 

حسین مظلوم را در آغوش می گیرم و از او تیمش به پاس خلق این اثر تشکر می کنم . انیمیشن بعدی “حسرت ” نام دارد که خود حسین مظلوم آن را کارگردانی نموده است . درختی نیمه جان در تلی از ماسه که هدف هیزم شکنی باانصاف است . هیزم شکن که دستاری نیز بر سر دارد با اندکی هیزم بر دوش و تبری نازیبا به سوی درخت می رود با دیدن تنها یک برگ سبز بر روی درخت از شکستن آن منصرف می شود .

 

این کار نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد که به جای انکه به آن بپردازم از همه ی خوانندگان عزیز دعوت می کنم که دیدن آن را از دست ندهند .

 

تشویق های مکرر و پی در پی حاضرین نشان می دهد که از تیم انیمیشن سیستان وبلوچستان رضایت دارند .بنده به شخصه با آنکه در مورد این تیم حرفه ای حرف های بسیاری شنیده بودم هیچ گاه گمان نمی کردم قوت کارشان تا به این حد باشد . از همین روی حسین مظلوم را شورمندانه در آغوش می گیرم وبه نیابت از آنانی که مرا به نمایندگی قبول دارند از او و تیمش تشکر می کنم .

 

پس از انیمیشن حسرت مستند خطوط ناپیدای مهدی رخشانی نمایش داده شد که درباره آن در آینده ای نه چندان دور خواهم نوشت .

 

از سالن خانه ی هنرمندان که خارج می شدم در پی آن بودم که از تک تک دوستان هنرمند و چیره دست گروه انیمیشن به پاس خلق این آثار تشکر کنم اگرچه چند تن بیشتر از آنها را نیافتم .

 

انیمیش سازان برتر استان مان که در خلق این آثار نقش آفرینی داشته اند به این شرح می باشد .

 

سپهر نرگس – کاظم عالی – امین رخشانی – برزو فرشاد – نجمه سید اهری – حامد حاجی حسین زاده – سمانه باغبانی – رضا تابان – سمانه رخشانی – سعید نوری – مهدیه سندگل – حسن اصغری – وحید مهران پور – هادی رخشانی – مهدی شریعتی شریفی – حسین مظلوم

 

انتهای پیام /