آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه زابل برگزار شد - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : در آستانه هفته وحدت و در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه زابل، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که دانشگاه باید الگویی برای تمرین مدارا، تحمل و تضارب افکار باشد.

در ابتدای این مراسم که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم اعم از شیعه و سنی، دانشگاهیان و فرهنگیان برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین قلندری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زابل به میهمانان و حاضرین در جلسه خیر مقدم گفت.

سپس حضرت حجت السلام و المسلمین کیخا امام جمعه معزز شهرستان زابل ضمن تبریک هفته وحدت تاکید کرد که شکوفایی استعدادهای علمی و فرهنگی کشور از مهمترین وظایف دانشگاه است و خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی صورت می گیرد که حوزه های علمیه و دانشگاه به عنوان دو بازوی علمی و فرهنگی دانشگاه دوشادوش هم در راستای اهداف بلند انقلاب و ارتقای علم، فرهنگ این مرز و بوم گام بردارند.

مهندس ناظری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل در ادامه با تاکید بر نقش بی بدیل دانشگاه در توسعه سیستان از سرپرست جدید دانشگاه درخواست نمود که فعالیت های تحقیقاتی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در راستای رفع مشکلات منطقه سیستان که از تبعات خشکسالی هیجده ساله رنج می برد، جهت دهی گردند.

در ادامه مراسم دکتر محمود اوکاتی صادق رئیس پیشین دانشگاه زابل با اشاره به پیشینه تاریخی و نقش دانشگاه ها در توسعه جوامع گزارش کاری برخی فعالیت های انجام شده در دوران مدیریت شان اشاره نمود.

دکتر موسی بهلولی سخنران بعدی جلسه، ضمن عرض خیر مقدم به تشریح نقش و جایگاه دانشگاه و وضعیت کنونی آن پرداخت.

مقدمه بیانات ایشان مشتمل بر موفقیت‌های بدست آمده دانشگاه و اهمیت تاسیس آن در  منطقه بود.

دکتر بهلولی بیان داشت: دانشگاه یک واحد جهانی است و باید بر اساس استانداردهای جهانی و بین‌المللی حرکت نماید، اما رسالت آن محلی است و باید برای حل معضلات منطقه‌ راهکارهای عالمانه ارایه نماید.  این دو نقش لازم و ملزوم یکدیگرند. لذا، دانشگاه زابل از یک طرف خود را ملزم می داند در جهت گسترش مرزهای دانش تلاش کند و از طرف دیگر در رفع مشکلات منطقه‌ای گام بردارد.

وی با یادآوری شعار وزارت علوم مبنی بر تحقق دانشگاه نسل سوم، تاکید کرد که مشکلات مردم صرفا مشکل غذا، دارو و مسکن نیست بلکه از مهمترین مشکلات مردم، مشکلات فرهنگی است که باید مورد توجه دانشگاهها قرار گیرد و در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به شکل منطقه‌ای به رفع مشکلات فرهنگی نیز توجه داشته باشد. دانشگاه برای کسب موفقیت در انجام پژوهش‌های کاربردی به بازسازی درونی و هدفمند نیاز دارد. نگرش مردم و مسئولین نیز باید در همین راستا تغییر داده شود. مسئولین محترم باید به طور جدی بپذیرند که دانشگاه‌ها مراکز اصلی تحقیق و پژوهش هستند و اعتبارات و بودجه‌های تحقیقاتی نباید در جایی غیر از دانشگاه هزینه شود. خوشبختانه رویکرد کنونی استاندار فرهیخته و دانش‌مدار سیستان و بلوچستان نیز در جهتی است که دانشگاه‌ها بتوانند بیشترین نقش‌آفرینی را در حل مشکلات جامعه داشته باشند.

سرپرست دانشگاه زابل با بیان کلی برنامه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف، محورهای اصلی شامل توجه به حفظ کرامت انسانی و اخلاق مداری، چابک‌سازی روندهای اداری از طریق تفویض اختیار، قانون‌گرایی و احترام به قانون و همچنین توجه ویژه به نخبگان در مسایل مدیریتی را به عنوان رویکردهای مهم در مدیریت فعلی مطرح نمود.

همچنین وی محورهای مهم و جدید در حوزه آموزشی را مشتمل بر ایجاد رشته‌های میان و فرارشته‌ای منطبق بر نیازهای واقعی منطقه، جذب دانشجویان خارجی و آموزش همگانی زبان‌های بین‌المللی دانست.

وی بر همین مبنی، نگرش جدید در حوزه پژوهش را در راستای انطباق هر چه بیشتر با اهداف تعریف شده وزارت متبوع اعلام نمود. یکی از مهمترین این موارد، ایجاد و توسعه اتاق‌های فکر در حوزه‌های مختلف است که الزاما بخشی از آنها منجر به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند شد. برقراری مجدد اعتبار ویژه پژوهشی اعضای هیأت علمی پس از حداقل چهار سال توقف، نیز یکی از موارد بسیار مهم در رویکرد کنونی بیان گردید.

در همین راستا موارد متعدد دیگر شامل برنامه‌های تشویقی و بسترسازی فعالیت بیشتر نخبگان علمی دانشگاه، دیپلماسی علمی مورد تاکید ویژه ریاست محترم جمهور، توجه به اخلاق در علم و فناوری، توصیه به پرهیز از نشر مقالات در مجلات نامعتبر به لحاظ حفظ اخلاق علمی و ممانعت از خروج بی‌مورد ارز از کشور نیز توسط ایشان برشمرده شد.

دکتر بهلولی ضمن تاکید مجدد بر اهمیت موضوعات فرهنگی، این‌گونه بیان داشت که باید بپذیریم دشمنان حقیقتا علیه این ملت برنامه‌ریزی کرده و از طریق تهاجم رذایل فرهنگی، ایمان و بنیان خانواده را هدف گرفته‌اند و امروز، بزرگ‌ترین ابزار مقابله با این جنگ نرم، ترویج و تبیین اهمیت برگزاری نماز توسط دانشگاه و دانشگاهیان است. ضروری است زمینه مناسب برای بیان دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه فراهم شود. اما دانشگاه نه بنگاه سیاسی و نه عرصه جولان احزاب سیاسی است و اهداف فرهنگی و اجتماعی خود را دارد.

وی همچنین تاکید ویژه بر برقراری و برگزاری هر چه بهتر کرسی‌های آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری نمود.

سرپرست دانشگاه زابل ضمن اشاره به موضوع انتخابات، هدف دانشگاه را مبتنی بر جلب مشارکت حداکثری مردم و نیز اجتناب از ورود دانشگاه به صورت مصداقی در موضوع انتخابات دانست و تاکید کرد که همه ما باید به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق الناس بودن رای مردم، توجه جدی نماییم.

دکتر سید ضیاء هاشمی معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان میهمان ویژه این مراسم، نیز بر نقش دانشگاه بر توسعه اجتماعی و فرهنگی دانشگاه تاکید کرد و افزود: سیستان دارای تاریخچه غنی و سرشار از مفاخر علمی و فرهنگی است و تداوم این مسیر نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

وی تاکید کرد که لازمه پویا بودن علمی و فرهنگی دانشگاه تحمل نظرات مخالف و تضارب آرا است.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد که وحدت به معنای یکسان شدن نیست بلکه به معنای تاکید بر مشترکات و تحمل نظرات مخالف و ایجاد فضای نقد، نظریه پردازی و کرسی های آزاد اندیشی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ضمن تقدیر از برنامه جامع ارائه شده توسط سرپرست دانشگاه، جلسه را فراتر از جلسه تودیع و معارفه مرسوم دانست و تاکید کرد این جلسه بیشتر شبیه به شورایی است که برنامه های توسعه و چشم انداز آینده دانشگاه ترسیم گردید.

وی با اشاره به سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی دکتر بهلولی خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به تصدی پست قائم مقامی دانشگاه، معاونت اداری و مالی و مدیریت فرهنگی دانشگاه آشنایی کاملی با ابعاد مختلف مدیریتی دانشگاه دارند. دکتر بهلولی یک چهره علمی، فرهنگی و مدیریتی است که شناخت جامعی از دانشگاه زابل ، شهر زابل و استان سیستان و بلوچستان دارد و دانشگاه زابل با مدیریت ایشان به اهداف ترسیم شده مطلوب دست خواهد یافت.

در پایان مراسم حکم سرپرستی دکتر بهلولی توسط معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر بهولی تقدیم و از زحمات دکتر اوکاتی صادق در دوران ریاست دانشگاه زابل قدردانی گردید .