کارگروه احیاء تالاب هامون به ریاست استاندار برگزار شد/ هامون سرمایه مشترک ایران و افغانستان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــی زار : مهندس علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه احیاء تالاب هامون اظهار داشت : تالاب هامون یک سرمایه مرزی مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان است و استفاده ازاین ظرفیت وافزایش مبادلات مرزی از طریق ارتباط میلک ، هامون و مکران میتواند راه حل تضمین منافع مشترک باشد .

به گزارش نی زار،  کارگروه احیاء تالاب هامون صبح امروز به ریاست استاندار و با حضور سایر اعضاء در محل استانداری تشکیل جلسه داد .

مهندس علی اوسط هاشمی در این جلسه در خصوص تالاب هامون گفت : بانک اطلاعاتی احیاء تالاب هامون را ایجاد کنید. نتایج مطالعات سالهای گذشته را غربالگری و با آمیختگی تفکرات نهادهای مرتبط و بهره گیری از تجربه های مثبت جهانی منطبق با زمان از آن بهره بگیرید.

 وی افزود : امروز از جزیره ای رفتار کردن با ارزش آب فاصله گرفته ایم اقدامات خوبی انجام شده لذا بایستی الگوی سازگار با محیط تدوین و با یکپارچگی و اتحاد ، مدیریت بر منابع آب در بحث هامون را مبنای کار قرار دهیم .

استاندار همچنین عملکرد متحد و قوی مدیران را در بحث  تالاب هامون مورد تأکید قرار داد و افزود : دو عنصر مشارکت و خرد جمعی اساس اقتصاد مقاومتی است بنابراین با هم افزایی و مشارکت خریدار فکر یکدیگر باشید.

وی همچنین ادامه داد : آرایش سیاسی فعلی افغانستان فرصتی برای ورود به کارهای مشترک مرزی بین دو کشور است . پس بایدبا تکیه بر خرد جمعی  از این فرصت جهت ارتقاء روابط و مبادلات مرزی بهره بگیریم.

مهندس هاشمی افزود : در دیدار با مقامات کشور افغانستان برتوجه بیشتر به هامون به عنوان زینت مرز دو کشور و اینکه هوای پاک  و سلامت مردم باید هدف مشترک مرزی باشد ، تأکید شده است .

استاندار در این جلسه با اشاره به موضوع لغو تحریم های بین المللی و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران این موفقیت بزرگ را ناشی از تغییر نوع نگاه جهانیان به ایران دانست و افزود : ارزش کار دیپلماسی سیاسی امروز دولتمردان کمتر از ایثار و مجاهدت های دوران جنگ تحمیلی نبود .

مهندس هاشمی در این راستا ادامه داد : ما در این مذاکرات به جهانیان فهماندیم که ۱۰ سال جنگ و مجاهدت و ایثار برای احیاء حق بود و امروز نیز با تغییر موضع و تأکید بر گفتمان و تمدن ایرانی ، دولت توانست ضمن  پاسداری ازارزشها  با قدرت از حق مردم ایران صیانت نماید .

مقام عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انتخابات یک سرمایه ملی است  ، افزود : لازمه حفظ این سرمایه حضور حداکثری مردم است تا در این فصل جدیدی که به روی  کشور گشوده شده است با یک مجلس قوی و توانمند و پشت هم قرار گرفتن همه قوا در جبران خسارتهای ناشی از خصم جهانی تلاش نمایند .

استاندار با اشاره به نامگذاری سال همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی مقام معظم رهبری در خصوص عدم تأیید صلاحیت برخی افراد توانمند و چهره های ملی ادامه داد  : هدف  رهبری معظم از این نامگذاری شکل دادن پدیده دولت ملت و همان نسخه جذب حداکثری مردم پای صندوقهای رأی است .

مهندس هاشمی در این خصوص افزود :همدلی و هم زبانی دولت و ملت یا همان پدیده دولت ملت یعنی پیشرفت ، صلابت و قدرت ایران اسلامی که این مهم  از درون کشور باید نهادینه شود . نباید در درون نگاهمان نسبت به هم کدر باشد .

استاندار افزود : امروز روز سرمایه سازی ملی است و نباید فرصتها را از دست بدهیم .

محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام شده در خصوص  تهیه طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب هامون ، افزود : از جمله رویدادهای مهم در خصوص تالاب هامون می توان به سفر استاندار به ولایت نیمروز افغانستان ، دیدار ریئس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با رئیس اجرایی دولت افغانستان، پیش بینی جلسه مشترک تخصصی بین دو کشور و فعالسازی حرکت های مردمی در دو سوی مرز با بزرگان و فعالین محیط زیست اشاره کرد .

محمودی همچنین  از ثبت تالاب های های بین المللی هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره مرزی و پارک صلح ودوستی در اواخر اسفند ماه سالجاری خبر داد و افزود : این مهمترین اتفاق درباره تالاب هامون از منظر بین المللی طی  ۴۵ سال اخیر می باشد .

برچسب ها :