گذری بر تاریخچه سینما در زابل/سینما هامون تحولی نو در فرهنگ شهری/لزوم همکاری شهرداری زابل برای استفاده بهتر و هدفمند از سینما هامون - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــــی زار : ورود سینما به زابل به قبل از سال ۱۳۰۰ خورشیدی باز می گردد که توسط تجار هندی فعال در سیستان وارد شهر زابل می شود، این سینما در آغاز ” سینه ماتو گرافی ” نامیده می شد و توسط سیت محمد علی تاجر هندی راه اندازی که در هفته سه شب فیلم نمایش می داد،  بجز این در دهه۱۳۱۰در خانه سرکار محمد رضا خان صمصام الدوله و در قسمت شمال شرقی خانه مزبور سینمایی وجود داشت .

از سینماهای فعال پس از انقلاب در زابل، می توان از سینما رسالت در غرب چهارراه شهربانی یاد کرد که گاه صفهای طولانی برای تماشای فیلم شکل می گرفت ، و در این اواخر سینما فرهنگ آخرین سینمایی بود که  در سطح استان  نفسهای پایانی را کشید و خاموش شد و اینک برای نسلی که در دوران انقلاب و جنگ تنها سرگرمی اش دیدن فیلم در سینما بود ، به خاطره ها پیوسته و تنها از مغازه هایش که در موقعیت منحصر به فرد در بهترین نقطه بازار قرار دارند استفاده می شود.

IMG-20160425-WA0006

پس از سالها به طور اتفاقی با دیدن پیامکی  در باره نمایش فیلم «من سالوادور نیستم» در مجتمع ارشاد (ابتدای جاده بنجار) ، در اولین فرصت ممکن به همراه خانواده به راه افتادیم تا ساعاتی بدور از هر گونه دغدغه و هیاهو به تماشای فیلمی که تعریفش را شنیده بودیم  بنشینیم. جلوی سردر مجتمع بنر تبلیغاتی فیلم خودنمایی می کرد و البته در اطراف مجتمع نیز فضای بسیاری برای پارک خودروها وجود دارد ، نکته مثبت دیگر قسمت سالن انتظار سینما بود که راهرو آن با آثار زیبای نقاشی یکی از هنرمندان منطقه، توجه هر هنر دوستی را به خود جلب می کرد و تا شروع نوبت نمایش ، وقت به خوبی پر می شد.

IMG-20160425-WA0007

داخل سالن نمایش با دکوراسیون زیبایی تزیین شده و با مبلمان راحت و شیب و چیدمان مناسب به همراه تهویه مطبوع ، فضای دلنشینی ر ارقم زده بود ، نمایش فیلم با کیفیت بالا تصویرهمراه با وضوح مناسب صدا پخش می شد، نظافت محیط در سطح خوبی بود تا جاییکه تماشاچیان نیز مراعات می کردند .

فیلم به اتمام رسید و الحق تعریف هایی که می شد مناسبش بود، پس از پایان فیلم گفت وگویی مختصر با احمد بارانی مدیر سینما هامون انجام گرفت که ماحصل آن در ادامه ارایه می شود.

آقای بارانی شروع بکار سینما هامون را از تاریخ۶ مهر ماه ۹۴ اعلام کرد و گفت بعلت پاره ای مشکلات به مدت دو ماه سینما غیر فعال گردید اما با تلاش مدیریت ارشاد زابل توانستیم فیلم هایی در پخش خانگی و با کیفیت  hd نمایش دهیم، تا اینکه در سال ۹۵ و با پیگیریهای فراوان ، سینما را از حالت موقت و شارژ ماهیانه خارج و به صورت پخش دایمی درآوردیم.

مدیر سینما هامون افزود : این سینما مجهز به سرور دیجیتالی و کیفیت ( HD  آخرین نسل از نوع نمایش در سطح کشور) می باشد. در این سیستم فیلم ها به صورت برنامه ریزی شده و همزمان در سینماهای سراسر کشور که به این سیستم مجهز می باشند پخش می گردد.

بارانی در رابطه با استقبال شهروندان از سینما هامون بیان داشت : در ابتدای شروع کار استقبال کم بود اما در حال حاضر و با گذشت چند ماه از اغاز به کار رسمی این سینما و تبلیغات بسیار محدود روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ نفر به  تماشای فیلم های روز می نشیندد.

در حین گفت و گو با احمد بارانی تعدادی از مراجعه کنندگان که سردرگم در راهروهای انتظار بودند به جمع ما پیوستند و در این گفت و گو مشارکت کردند، دلیل سردرگمی که سوال شد عنوان کردند که گویا برنامه گردهمایی در سالن نمایش در حال برگزاریست و به همین دلیل موفق به تماشای فیلم دوم که فیلم محبوب ۵۰ کیلو آلبالو می باشد نشدند، موسوی (دانشجو) در حین رضایت فراوان از احداث سینما بعنوان مرکز فرهنگی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها و سایر گروههای جامعه بخصوص دانشجویان «در شهری که هزاران دانشجو دارد»، از عدم اطلاع رسانی مناسب برای فیلمهای در حال نمایش در سطح شهر گله مند بود و اظهار داشت ،برای اطلاع رسانی شخصا با احداث کانالی در جهت معرفی سینما هامون اقدام کرده است و درخواست کرد  پوسترهای نمایش فیلمها را در مراکز و فروشگاههای پر رفت وآمد و معابر شلوغ نصب گردد، تا با استقبال بیشتر مردم این پدیده مثبت فرهنگی گذرا و موقتی نشود وکماکان ادامه یابد، یکی دیگر از شهروندان که به همراه خانواده اش به سینما آمده بود ازبرخورد شایسته پرسنل سینما و فضای زیبای سالن تشکر کرد ، اما یکی از دختران دانشجو که به همراه دوستانش از نوبت اول سینما استفاده کرده بود از ساعت نامناسب فیلم دوم«۵۰کیلو آلبالو» گله مند بود ، چرا که ساعت پخش آن همزمان با بسته شدن خوابگاههای دانشجویان است و ایاب وذهاب نه تنها برای دانشجویان ، بلکه برای همشهریان که در نقاط مختلف شهر می باشند دشوار است و در خواست نمود که در صورت امکان مثل نمایش فیلم محمد رسول الله(ص) یک یا دو روز در ساعت های مختلف روز و  به صورت نیم بها ارایه دهند.

مدیر سینما هامون پس از شنیدن سوالات و گلایه های مراجعین گفت : ما در مورد تبلیغات جلسات فراوانی با شهردار داشته ایم ونتیجه آن جلسات این بود که برای نمایش محمد رسول الله (ص) دو سه روز بنرهای تبلیغاتی فیلم نصب بود وپس از آن تبلیغات بانکها جای آنرا اشغال کرد، حتی با شهرداری برای نورپردازی وآسفالت جلوی سینما مذاکره داشته ایم که تا به امروز اقدامی صورت نگرفته ، برای رونق کارهای فرهنگی واهمیت آن همه باید دست در دست یکدیگر دهیم.

مدیر سینما در مورد کیفیت صدای سینما عنوان کرد : با تلاشی که صورت گرفته،  صدای سینما سه بعدی و با کیفیت بالا می باشد و در تلاشیم تا کیفیت تصویر نیز سه بعدی شود .

البته بارانی گلایه هایی نیز داشت از ان جمله اینکه مکانی حال حاضر سینما سالنی چند منظوره است که اداره ارشاد و حتی سایر ادارات برنامه ها وگردهمایی های خود را در آن بر گزار می کنند واین بر روند کار اثر نامطلوب می گذارد .
در پایان رسانه نی زار تلاشهای جناب احمد بارانی و همکارانش جهت احیای سینما در شهری که پدیده سینما در آن نزدیک به یک قرن  وجود داشته قدر دانی می کند .

محمد پودینه/اردیبهشت ۱۳۹۵خورشیدی