دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن آنتیموان/رشد استفاده از آنتیموان در صنایع مختلف - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــــی زار– رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت : با توجه به وجود ذخایر مناسب آنتیموان در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کارخانه فرآوری در مقیاس صنعتی در انتظار سرمایه گذاری دولتی و خصوصی می باشد.

نادر میرشکار افزود : آنتیموان در جهان بصورت کانسارهای اقتصادی نسبت به دیگر فلزات پایه و بنیادی و خیلی محدود است و این ذخایر به صورت کانسار و اندیس های معدنی در چهار بخش از کشور بویژه در شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان متمرکز می باشد.

وی گفت : در یک دهه ی گذشته در استان کانسارهای آنتیموان در مناطقی از سفید آبه ، حیدرآباد ، لخشک ، شوره چاه ، نصرت آباد و سفید سنگ مشاهده شده است.

رئیس سازمات صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه خاطرنشان کرد : استفاده از آنتیموآن در صنایع نیمه هادی و در تولید دیودها ، موج یابهای مادون قرمز رو به افزایش است و این شبه فلز بصورت آلیاژ موجب افزایش سختی و مقاومت مکانیکی سرب می شود و یکی از مهمترین کاربرد آنتیموآن بعنوان سخت کننده سرب در خازنها است و همچنین در باطریها و در آلیاژهای ضد اصطحکاک و روکش های کابل نیز مورد استفاده دارد.

میرشکار ابراز داشت : از ترکیبات آنتیموآن نیز در ساخت ترکیبات ضد حریق، لعاب سرامیک، شیشه، رنگ استفاده می شود و در مواردی در لباس کودک، اسباب بازی، هواپیما روکش صندلی اتومبیل و صنایع نظامی نیز کاربرد دارد.

وی تصریح کرد : تا کنون ۶ پروانه اکتشاف، گواهی کشف و مجوز برداشت با ذخیره ۲۴۴ هزار و ۳۵۰ تن و عیار متوسط ۸/۴ در استان صادر گردیده است.

وی افزود : هم اکنون در استان یک کارخانه فرآوری آنتیموآن توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه ۹۰ تن شمش آنتیموآن در منطقه سفیدآبه ایجاد گردیده و در حال تولید می باشد.

میرشکار بیان داشت : با توجه به استفاده گسترده از آنتیموآن و اینکه آنتیموآن جزء فلزات استراتژیک محسوب می شود و با وجود ذخایر کشف شده و در حال کشف در استان با ظرفیت احداث کارخانه فرآوری آنتی موآن در مقیاس صنعتی با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن شمش آنتیموآن در سال در استان مورد نیاز می باشد که در این زمینه از شرکت های دولتی و خصوصی جهت انجام این پروژه که دارای ذخایر مناسب می باشد دعوت بعمل می آید.

برچسب ها :