بسته شدن گذرهای مرزی سیستان در صورت قاچاق کلان/گذرهای باز شده فقط برای مردم بومی و مرزنشین منطقه/نقش سیستان و بلوچستان جهانی شده است - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : علی اوسط هاشمی دوشنبه شب درنشست کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که با حضور اعضا در زاهدان برگزار شد اظهار داشت: اهمیت این استان در چند روز اخیر با توجه به برگزاری نشست آیورا در چابهار مشخص و نقش این استان جهانی شد و نباید اجازه داد قاچاق کالا در این استان سبب کم رنگ شدن نگاهها به این استان شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مدار توسعه با هرگونه قاچاق کالا و ارز در استان به شدت برخورد خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: سه گذرمرزی درمنطقه سیستان و یک گذر در میرجاوه به صورت آزمایشی برای مدت ۳ ماه و در چارچوب قانون به منظور اشتغالزایی و تامین معیشت مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتر مرز اجازه فعالیت خواهند داشت. ضمن اینکه این معابر برد محلی داشته و حق مرزنشین  و مردم منطقه جهت معیشت بوده پوششی برای قاچاق کلان نخواهد بود که در غیر اینصورت بسته می شود.

وی افزود : نگاه مقام معظم رهبری به مرز یک سرمایه است و فرمایش ایشان مجوزی برای قاچاق کالا نیست بلکه ارزش کلام رهبری در حفظ سلامت کار و در واقع تکریم حقوق مردم مرزنشین است امسال سال شفاف سازی  و عملی کردن فرمایش حضرت امام می باشد لذا فعالیتهای مرز باید شفاف بوده و هرگونه دخالتی را در امور مرزی که مانع معیشت مردم باشد نمی پذیرم ضمن اینکه  گره های مرز باید گشوده شود.                                                                                                                                                   

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در طرح جدید بازگشایی بازارچه ها هر بازارچه ای که اقتصادی تر است و مردم اقبال بیشتری به آن دارند، باید فعالیت کند البته نظر کشور مقابل را هم بایستی مد نظر داشته باشیم.

وی درباره نحوه فعالیت این معابر مرزی و بازارچه ها گفت: اولویت کار بازارچه ها بایستی بر اساس تولید و نیاز داخلی با رعایت کیفیت کار و استاندارد کالا باشد ضمن اینکه اگر بازارچه ها درست فعال شوند ما دیگر نیاز به معبر نداریم و فقط بازارچه ها و پایانه های رسمی حفظ خواهد شد.                                                              

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با تأکید بر این مهم که بین پایانه ها و بازارچه های مرزی باید تفاوت قائل شویم، خاطرنشان کرد: هدف از باز کردن معابرمرزی تضییع حقوق مردم توسط تجار و بازرگانان بزرگ نیست بلکه هدف دولت از این مثبت نگری فراهم کردن زمینه ارتقا معیشت و انتفاع  و حفظ عزت نفس مردم مرزنشین بوده است.

هاشمی تصریح کرد: البته با وجود پافشاری برحفظ حقوق مرزنشینان و تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه دامی برای همه الزامی است و ورود هر گونه دام بایستی با نظارت اداره کل دامپزشکی صورت گیرد و افزایش توان فنی و پزشکی با اطمینان باید مورد توجه قرار گیرد تا مبادا سلامت دامی و انسانی در استان به مخاطره بیفتد ضمن اینکه ما مراحل مجوز واردات دام را اخذ کرده ایم و همگان باید ضامن سلامت عموم مردم باشند.                                                                                                                                                                                  

وی افزود : ورود دام برای اشتغالزایی در استان یک فرصت محسوب می شود که بایدبصورت جدی دنبال شود.ضمن اینکه نباید در رابطه با ورود دام به مسائل جزئی و داخلی کشورهای همسایه ورود پیدا کرد .

هاشمی بیان داشت : هیچگونه گزارشی با وجود واردات دام در این استان مبنی بر ایجاد مشکل بهداشتی در این زمینه اعلام نشده است.

هاشمی  افزود : تلاش ما بر این است که ظرفیتی که بخش خصوصی در این استان ایجاد کرده در مسیر اقتصاد به بهترین نحو بکار گرفته شود. از کارآفرینی استقبال میکنیم و هر کس در این استان قصدش ایجاد شغل و کمک به امنیت مردم باشد ارزشمند بوده و تکریم خواهیم نمود.