آفات نظام اداری/ به کار گیری بازنشستگان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــــی زار : در گذشته کبر سن یا ریش سفیدی معیاری شناخته می شد که به همراه خود فهم، درایت و احترام داشت این موضوع در شرایط پیشین طبیعی هم بود چرا که علم محصول تجربه بود و به واقع هرکس سن و سالی داشت و تجربه ای را از سرگذرانده بود به همان میزان علم و دانایی هم داشت. مثل امروز نبود که در کلاس درس، اساتید بتوانند در یک دوره ی تحصیلی به اندازه ی یک عمر تجربه، علم منتقل کنند و ظرف مدت چهار سال دانشجوی سال اول از پدرو پدربزرگش هم در رشته ای خاص با سوادتر باشد.

در نظام اداری ما سی تا سی و پنج سال کار را مبنایی برای بازنشستگی بر شمرده اند اما در عمل شاهد تداوم فعالیت بازنشستگان در ساختار اداری هستیم. آمار صحبت از ۵۰۰ هزار بازنشسته در نظام اداری می کند و این امر در واقع آفت بزرگی است که دامن نظام اداری را گرفته است. ۵۰۰ هزار بازنشسته شاغل در پست های مختلف اداری یعنی جلوگیری از شکل گیری پانصد هزار خانواده که می تواند هم بخشی از مشکل اشتغال کشور را کم کند و هم بخشی از مشکل ازدواج جوانان را که در گرو داشتن کار است.

این معضل در همه ی کشور وجود دارد و استان سیستان و بلوچستان هم از آن مستثنی نیست و در همه ی ادارات شاهد حضور بازنشستگان در خدمت هستیم. بخشی از این پست ها مدیریتی هم هستند که اگر واقعا نگاه به استفاده از دانایی و تجربه ی بازنشستگان است می توان در اتاق های فکر واقعی نه تزیینی جمعی از کارآمدان هر رشته را گرد هم نشاند و از محصول و برون داد این نشست ها استفاده نمود.

امیدواریم با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی شاهد پویایی و طراوت در نظام اداری کشور باشیم.

دکتر محمدتقی رخشانی