گسترش ورزش همگانی زمینه ساز توسعه پایدار - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

هادی شهرکی در گفت و گو با خبرنگار نی زار اضهار داشت : به دلیل اهمیت مقوله تربیت ‌بدنی در زندگی روزمره مردم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلا‌می‌ایران دولت را موظف کرده تا با هدف رسیدن به اهداف متعالی انسانی همه امکانات خود را برای تربیت بدنی رایگان برای همه و در تمام سطوح به کار برد.

وی اضافه کرد: در این اصل قانون اساسی اهمیت توجه به مسئله تربیت بدنی در کنار مسئله آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته و این امر خود حاکی از اهمیت موضوع تربیت بدنی در قانون اساسی است.

مدیر گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد بیان کرد: تربیت بدنی تمام اشکال فعالیت های جسمانی با هدف آمادگی جسمانی، سلا‌مت روانی، عقلا‌نی و تعاملا‌ت متقابل اجتماعی مورد نیاز را مورد توجه قرار می‌دهد که نتیجه این فعالیتهای جسمانی علا‌وه بر سلا‌مت جسمانی و روانی افراد جامعه، زمینه مشارکتی مفرح میان اقشار مختلف مردم را فراهم می‌آورد، مشارکتی که موجب ایجاد روابط اجتماعی مناسب و بنا نهادن ارتباطات و ارتقای روابط سالم میان افراد و گروه‌های فعال در این امر می‌شود.

وی ادامه دارد: هدف تربیت ‌بدنی پرورش و تکامل انسان است بنابراین فعالیت ها و حرکت های جمعی را ارتقا می‌دهد و به ساختن سرمایه اجتماعی و تقویت ساختار جامعه کمک می ‌کند در حالیکه ورزش شامل تمام فعالیت های جسمانی است که به منظور رقابت، تفریح، تربیت و سلا‌متی انجام می ‌پذیرد و در تمام عرصه ‌ها دارای کارکرد است.

این دکتری مدیرت ورزش گفت: براساس این آنچه باید مسئله اصلی دولت باشد و مورد توجه مسئولا‌ن کشور قرار گیرد، توجه به گسترش تربیت‌بدنی با مفهوم ورزش همگانی است.

وی افزود: به هر حال باید توجه مسئولا‌ن امر را به سوق دادن امکانات جدید به حوزه ورزش عمومی‌و همگانی معطوف و تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در این حوزه به معنای فعالیت جسمانی برای سلا‌متی است، نه فعالیت جسمانی برای رقابت بلکه داشتن انسان هایی سالم .

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دستیابی به جامعه ‌ای برخوردار از سلا‌مت می‌تواند ضمن صرفه‌جویی در اعتبارات درآمد عمومی ‌کشور در حوزه بهداشت و درمان، توجه به مسائل اساسی ‌تر بهداشتی را نیز فراهم کند ، که این امر سبب توسعه پایدار خواهد شد.