بررسی عوامل عدم رشد کبدی در سیستان و بلوچستان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار ؛ اگر گریزی به تاریخ بزنیم با جرات می توان گفت که کبدی (کودی) متعلق به منطقه سیستان بوده و هست، این بازی بومی و محلی از جمله بازی های قدرتی ، سرعتی است که لشکریان سیستان برای آمادگی جسمانی خود برای زمان جنگ انجام می دادند. اما هندوستان اولین کشوری بود که کبدی را به نام خود ثبت جهانی کرد، در خود هند این بازی به نام های غیر از کبدی تلفظ می شود و تنها منطقه ای که مردمانش این بازی را مشابه کبدی تلفظ می کردند سیستان بوده و هست.

سال ۱۳۸۱ کبدی تحت عنوان انجمن زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی شروع به فعالیت کرد، محمد رضا مقصود لو از بدو کبدی تا کنون که تبدیل به فدراسیون شده سکاندار کبدی ایران بوده و هست.

پیدایش رسمی کبدی در ایران زمانی رخ داد که سیستان چند دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته بود ، نیروی انسانی این منطقه به مناطق شمالی ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده بودند. و نوع تغییرات در انجام بازی کبدی بخاطر تغییرات در قوانین روند ترقی را برای استعداد های سیستان کمی سخت کرده بود ، زیرا تفاوت های کبدی با بازی کودی ملموس بود.

پس از گذشت یک دهه سیستان تک ستاره هایی به جامعه کبدی کشور تقدیم کرد، اما به جرات می توان گفت تقدیم سه استعداد به کبدی کشور ماحصل کبدی استان در دهه ۹۰ بوده است ، ابراهیم حکیم شرف که از اردو های تیم ملی کشتی فرنگی به کبدی آمده بود ، میلاد شیبک که یکی از قهرمانان کشتی استان بود و با تمام ملایمتی ها جایگاه خود را تثبیت کرد و مهرزاد گوهری که توانست در رده سنی جوانان همراه تیم ملی به موفقیت دلخواه برسد. سایر کبدی کاران در حاشیه اختلافات شاخصین کبدی استان محو شدند.

سال ۹۲ سهمیه سوپر لیگ استان در شرایطی به تیم زاهدان داده شده بود که ۴ ملی پوش شهرستان زابل برای شهرداری تبریز و تک ملی پوش زهک برای گلستان بازی می کردند ، سایر کبدی کاران زهک در آن زمان محروم بودند. کبدی کاران جوان زاهدان در حالی که در دو لیگ ساحلی و سالنی همزمان تیم داری می کردند با تمام مشکلات مالی و مکانی توانستند در هر دو لیگ به مقام سوم کشور دست پیدا کنند.

اما سال ۹۳ کبدی کاران شرایط متفاوتی را احساس کردند ، ورود دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان به سرپر لیگ کبدی ایران، از آنجاییکه آواز دهل از دور خوش است متولیان ورزش استان خرسند از این رویداد به کبدی کاران می گفتند طی نامه ای از دانشگاه آزاد تقدیر کنید…

ورود دانشگاه آزاد اسلامی به کبدی استان خوب یا بد؟

اوایل ورود این اسپانسر امیدها تبدیل به واقعیت شد ، تقریبا تمامی ستاره های استان در یک تیم جمع شدند ، اما ورود این اسپانسر توازن را بر هم زده بود و پس از مدتی موج جدید اختلافات را شاهد بودیم . هر طرف سعی داشت از موضع قدرت حرف خودش را بر کرسی بنشاند.

در سال ۹۳ استان با دو سهمیه لیگ برتر به استان هرمزگان رفت ، دیری نپایید و در همان مرحله مقدماتی بخاطر خود خواهی های کوچینگ یکی از سهمیه های استان از دست رفت. سهمیه دیگر که به نام دانشگاه آزاد بود با تمام اختلافات با حضور سه بازیکن غیر بومی سرانجام قهرمان سوپر لیگ کشور شد.

 

در حالیکه در طول این دو سال خیلی از استان ها که کبدی نداشتند امروز شاهد موفقیتشان هستیم ، اندیمشک که روزی با کشتی گیران خود در لیگ دسته یک کشور شرکت می کرد امروز در حالی از گروه خود صعود می کند که نماینده سیستان و بلوچستان از لیگ برتر سقوط می کند ، گلستان ، کرمانشاه و مازندران سهمیه خود را به دو تیم رسانده اند و تیم اول مازندران با اکثریت بازیکنان بومی برای قهرمانی میجنگد اما سیستان و بلوچستان که الگو دیگران بوده در سال ۹۵ تک سهمیه خود را از دست می دهد.

 

سال ۹۴ اوج اختلافات کبدی استان بود به طوری که حتی به رسانه ملی کشیده شد و آنقدر ملموس بود که در تیم دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان ۴ الی ۵ بازیکن از ۱۲ بازیکن بومی بودند وو در مقابل ۴ بازیکن نیز در تیم رعد تهران از کبدی کاران استان بودند. در این دو ساله بخاطر حساسیت های موجود آن هم بخاطر وجود قوی ترین اسپانسر کبدی ایران به هیچ جوان جویای نامی در استان میدان داده نشد و حتی از وجود کبدی کاران با تجربه زهک که تجربه چند سال تیم داری در سوپر لیگ ایران را داشتند نیز استفاده نشد و بجایش کبدی کاران سایر استان ها با قرارداد های میلیونی آمدند و رفتند و چیزی جز عقب گرد برای کبدی استان نداشت. سال ۹۴ با داشتن ۷ الی ۸ بازیکن غیر بومی که اکثریتشان از استان گلستان بودند نماینده استان به مقام دومی ایران دست یافت.

سرمربی تیم قهرمان سوپر لیگ ایران در سال ۹۴ از منطقه سیستان بود. مقرر شده بود تیمی منتخب از تیم های لیگ برتری به تورنمنتی در پاکستان بروند ، تیم رفت اما بخاطر اختلافات جز دو بازیکن شهرستان زابل که برای تیم رعد تهران بازی می کردند هیچ بازیکنی از استان به تیم ملی ایران برای تورنمنت پاکستان دعوت نشد. ( نهایت خودزنی)

سال ۹۵ کبدی استان استان حوادث تلخ و شیرین را تجربه کرد ، خبر اینکه کمک مربی و ۶ بازیکن استان به تیم ملی ایران دعوت شدند ما را مسرور کرد ، چون هیچ وقت در تاریخ سابقه حضور ۶ نفر از استان در تیم ملی سابقه نداشت و ما این مهم را متصور نبودیم. اما در لایه های پنهان این قضیه بخاطر وجود جو ناسیونالیسمی شاهد یک فرصت سوزی بودیم ، پس از گذشت دوره اول اردوی تیم ملی با خبر شدیم دعوت شدگان استان به تیم ملی از ۶ نفر بازیکن به ۴ نفر ریزش کرده اند. یک بازیکن بخاطر مصدومیت و یک بازیکن که کبدی رها کرده بو د بخاطر عدم داشتن آمادگی جسمانی مناسب.

آیا بهتر نبود کمک مربی بومی تیم ملی به جای دعوت کردن دوست قدیمی اش یک جوان آن هم از شاگردان خودش را به تیم ملی دعوت می کرد؟

قبل از اینکه سوپر لیگ کبدی ایران آغاز شود زمزمه های اختلافات استان با فدراسیون کبدی ایران شنیده میشد به طوری که طبق شنیده ها ۲۰ استان طرح استیضاح رئیس فدراسیون را امضاء کردند و تقدیم مقام عالی وزارت ورزش و جوانان کردند.

چندی بعد نامه ای با مضمون اینکه بخاطر عدم اعلام آمادگی تیم استان در جلسه قرعه کشی سرپرستان تیم ها ، تیم استان از لیگ برتر حذف می شود و تیم دیگری جایگزین خواهد شد.

رئیس هیئت کبدی استان در مصاحبه ای با این رسانه گفت: هیچ نامه ای در خصوص اعلام آمادگی به ما نرسیده و فدراسیون فقط به یک جلسه اشاره می کند.

 

با گذشت مدت زمانی با رایزنی هیئت استان ، اداره کل ورزش و جوانان و مسئولین دانشگاه آزاد این سهمیه دقیقه ۹۰ به استان بازگشت ، طبق شنیده ها فدراسیون از وزن کشی سه بازیکن غیر بومی دانشگاه آزاد خودداری کرد به این قضیه ورود نمیکنیم ، ۸ بازیکن بومی استان که بعضا رده سنی جوانان بودند و برخی ناشناخته بودند در لیگ برتر چیزی جز از دست دادن تک سهمیه استان نداشتند.

در نشست خبری ، مدیرکل ورزش و جوانان در جواب به یک خبرنگار که چرا از تیم والیبال حمایت نکردید؟ گفت: حضور تیم والیبال استان در لیگ برتر با بازیکن غیر بومی والیبال استان را ۳۰ سال به عقب برد.

نگارنده مطلب در مورد ورود دانشگاه آزاد به کبدی نظری در راستای نظر مدیرکل ورزش و جوانان استان دارد.

آری ورود دانشگاه آزاد به دلایلی باعث عقب گرد کبدی استان شد…

اکثر شاخصین کبدی استان کم یا زیاد در قبال عقب گرد کبدی مسئول هستند.

درباره کبدی مطالب بیشتری منتشر خواهیم کرد.