اعتراض جاماندگان از معلمی/سهم سیستان و بلوچستان از عدم تائید صلاحیت ها استخدامی در مرحله پایانی ۳۰نفر+مستندات - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار – پس از طی کردن همه ی مراحل استخدامی سال ۹۴ آموزش و پرورش، ۳۰نفر از پذیرفته شدگان سیستان و بلوچستان از ورود به مرحله تدریس در کلاس درس و معلمی بازماندند…

604928

به گزارش نی زار ، از میان ۱۷۸ هزار نفری که در تاریخ ۲۷ شهریور سال ۹۴  در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش کشور شرکت کردند تعداد ۳ هزار ۷۰۰ نفر پذیرفته و موظف به طی دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان شدند. اما ۱۳۶نفر به دلیل عدم قبولی در آزمون دوم با عنوان آزمون جامع از ورود به شغل معلمی بازماندند که۳۰نفراز آنان سیستان و بلوچستانی می باشد.

آموزش‌ و پرورش می گوید از همان ابتدا اعلام کرده است که قبولی در این آزمون هماهنگ به منزله راهیابی به آموزش‌ و پرورش نیست و پذیرفته شدگان باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند تا از مهر ۹۵ شروع به فعالیت کنند.

اما هم‌ اکنون برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نسبت به عدم قبولی در آزمون پایانی معترض هستند. آنها می‌گویند چرا از نخستین روز حضور در دوره‌ها به ما نگفتید که اگر در آزمون جامع رد بشوید وارد حرفه معلمی نمی‌شوید.

در ابن بین پذیرفته شدگان مشروط که ۳۵ درصد از افراد شرکت کننده در آزمون جامع را تشکیل می‌دهند از اول مهر به عنوان معلم به مدارس وارد شده‌اند اما برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجددا در آزمون جامع شرکت کنند.

گفته می شود ۱۱درصد ازداوطلبان در آزمون جامع پذیرفته نشده‌اند.این افراد به دلیل عدم کسب حدنصاب نمره امتحان جامع  از راه‌یابی به مدارس بازماندند و باید مجدد دوره آموزش معلمی را در دانشگاه فرهنگیان تکرار کنند تا پس از قبولی در آزمون جامع بتوانند به مدارس وارد شوند. اما قبل از آن باید تا پایان دی ماه تسویه حساب هزینه های دوره قبل را انجام دهند.

اما داوطلبانی که در آزمون جامع صلاحیت آنها تأیید نشده است نسبت به روند طراحی سوالات آزمون کتبی اعتراضاتی را مطرح می‌کنند. جمعی از این افراد اعلام می‌کنند: آزمون جامع در حالی که قرار بود از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز گرفته شود، فقط از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش‌ و‌ پرورش موسوم به ماده ۲۸ گرفته شد.

این آزمون در حالی بعد از یک دوره فشرده برای پذیرفته شدگان استخدامی آموزش‌و‌پرورش به اجرا در آمد که آنها درست یک سال پیش در آزمون سازمان سنجش که بیش از ۱۷۶ هزار نفر شرکت کننده داشت، شرکت کردند. آزمونی که در نهایت کمتر از ۳۷۰۰ نفر قبولی داشت و این پذیرفته‌شدگان برای شرکت در دوره‌های مهارت آموزی از اسفند سال گذشته، بار سفر را بسته و به استان‌های دیگر مهاجرت کردند و در تمام این مدت از هیچ گونه حقوق و مزایایی هم برخوردار نبوده اند.

یکی از افراد احراز نشده صلاحیت به خبرنگار آوای فرهنگی گفت:طبق مطلبی که درسایت دانشگاه فرهنگیان درج شده تاریخ تصویب امتحان جامع بعد از ثبت نام و برگزاری امتحان استخدامی آموزش و پروش بوده است و دانشگاه فرهنگیان اجازه اجرای این امتحان را برای قبول شده های این دوره استخدام را نداشته است ، همچنین در هیچ یک از بندهای شرایط استخدام آموزش و پرورش حرفی از امتحان جامع زده نشده است فقط گفته شده گذراندن دوره یک ساله ، که همه قبول شده ها این دوره را با موفقیت گذرانده اند.

در بروشور که در تاریخ ۳۰ مرداد یعنی ۱۰ روز قبل از امتحان جامع روی سایت دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد متقاضیان تازه فهمیدند که باید ۶۵۰ امتیاز بگیرند تا قبول قطعی شوند.

اطلاعیه ای در تاریخ ۷ شهریور رو سایت دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد، یعنی ۳ روز قبل از امتحان جامع و کلیه این مطالب نشان می دهد که از زمان اعلام امتحان جامع تا برگزاری ، متقاضیان تنها یک ماه وقت داشتند که فقط بدانند در این آزمون چه ازآن ها میخواهند؟! آن هم آزمونی که اصلا تا کنون برگزار نشده و هیچ کس از چگونگی برگزاری آن اطلاعی ندارد ؟!

قرار بود این امتحان قرار بود برای ورودیهای سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان که امسال فارغ التحصیل شده و از مهر ۹۵ شروع به کار میکنند نیز برگزار گردد، که با توجه به اتمام واحدهای درسی این گروه ، برگزاری آزمون برای دوره بعد موکول گردید
حالا سوال این هست که چرا آزمونی که تاکنون هیچ گونه اعتبارسنجی در مورد آن صورت نگرفته و حتی یک بار برای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که چهار سال آموزشهای لازم برای شغل معلمی را گذرانده اند برگذار نشده ، چنین شتابزده از قبول شدگان این دوره استخدام که تنها دوره فشرده بدو خدمت را طی نموده اند گرفته میشود ، آن هم بدون اطلاع رسانی صحیح و با تمام استاندارد های ارزشیابی؟!

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تماسهای مکرر با مسئولین دانشگاه فرهنگیان مرکز (تهران) و اعلام ایشان مطمئنا امتحان جامع در دوره های بعدی بسیار سخت تر بوده  و چیزی به عنوان مشروط وجود ندارد.

منبع : آوای فرهنگی