نامه سرگشاده حمیدرضا عابدی به مهدی چمران( رئیس شورای شهر تهران) - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

بسمه تعالی

ریاست محترم شورای شهر تهران

با سلام

جناب آقای مهدی چمران ریاست محترم شورای شهر تهران

رعـایـت ادب و مـــراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می توانند قدرت فــردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و بـرایـمـان ارزش و اهـمــــیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار میکنند.

چهارشنبه شب برنامه تلوزیونی دست خط را از خروجی شبکه پنجم سیما را مشاهده کردم، پیشنهاد میکنم تاریخ معاصر سیستان و بلوچستان را مطالعه کنید. پیشنهاد دیگرم این است جغرافیای این استان را پیش از تاریخ باشکوهش جلوی دیدگانتان بگذارید. پیشنهاد دیگرم این است اگر در حوزه ای اطلاعات کامل ندارید در موردش ایراد سخن نکنید.

((من فکر می‌کنم متفاوت است. نقاط محروم قبل از انقلاب را دیدم. در سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب بودم و دیدم. وقتی خرما خوردیم و هسته را بر زمین انداختیم بچه‌ها هسته خرما را برمی‌داشتند و میک می‌زدند. شرایط ان گونه که قابل تصور نبود.)) این جمله ناشایستی بود که حضرتعالی در اواخر برنامه مذکور به زبان آوردید.

سیستان و بلوچستان با وسعت ۱۸۷هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع بیش از ۱۱ درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد، این عدد برابر است با مساحت ۱۳ استان کشور. مساحت شهرستان زاهدان برابر است با مساحت کل کشور سوریه.

نوع اقلیم منطقه ای و شرایط جغرافیایی منطقه سیستان در شمال استان دشت گونه است، و در منطقه سرحدات و بلوچستان در مرکز و جنوب استان شرایط جغرافیایی کوهستانی است.شغل مردمان این منطقه اساطیری دامداری و کشاورزی بوده و هست. بدترین شرایط اقلیمی مناطق کوهستانی ، چشمه ها و سفره های آب زیرزمینی موجود است و این مهم شرایط کشاورزی و دامداری را فراهم می کند. سیستان هم پس از خشکسالی سال ۴۸ دو دهه مشمول خشکسالی شده ، با اندکی تحقیق دریافت خواهید کرد که شرایط اقلیمی سیستان و حوزه تالاب هامون قبل از انقلاب به مراتب از زمان حال بهتر بوده است.

شرایط اقلیمی گرم استان سیستان و بلوچستان علی الخصوص حوزه بلوچستان به گونه ای است که توانسته تمامی گونه های خرما را در خود پرورش دهد، اگر به سیستان و بلوچستان آمده باشید با مشاهده نخلستان ها هوش از سرتان خواهد رفت.

اقوام سیستان و بلوچستان در مهمان نوازی شهره عام و خاص بوده و هستند، هر کس جمله شما را در وصف کودکان این استان و رابطه آن با هسته خرما بشنود شما را به سخره خواهد گرفت. این مردمان آنقدر دست و دل باز هستند که نه یک دانه و نه یک خوشه خرما بلکه یک نخل یا کل نخلستان را در اختیارتان می گذارند که تا میتوانید از نعمات خداوند روزه دهنده بخورید.

اما یک سوال شما واقعا به سیستان و بلوچستان آمده اید؟ چون این استان قبل از انقلاب شرایط اقلیمی مطلوبی را داشته است و به تبع محصولات کشاورزی زیادی ماحصل این شرایط اقلیمی بوده است. و خیال نمی کنم فرزندان خردسال سیستان و بلوچستان در آن زمان به آن هسته خرمای شما اهمیتی داده باشند. چون در قطب تولید خرمای ایران زندگی میکردند.

پیشنهاد میکنم به استان ما تشریف بیاورید تا از خوردن تنورچه های سیستان و چامپ های بلوچستان بی بهره نمانید.

مردمان سیستان و بلوچستان در تمامی ادوار سختی و مشقت های فراوانی را متحمل شده اند ، در بدترین شرایط زندگی تن به مهاجرت و جلای وطن داده اند اما تن به اعمالی که در جملات ناشاسیست شما جولان میدهند را ندادند.

سیستانی ها و بلوچستانی ها سال هاست که از کیان و ناموس وطن دفاع کرده اند اگر در تهران و در ساختمان شورای شهر برروی صندلی تان با خیال راحت تکیه میزنید مدیون این مرزنشینان هستید ،چرا با سخنانتان عزت و شرف این مردم را خدشه دار کرده اید؟ فکر نمیکنید یک عذرخواهی به این مردم شریف و ولایتمدار بدهکارید؟

خشکسالی و کمبود شغل واقعیت حال این استان است پس اگر تریبونی در اختیار دارید به جای سیاه نمایی چهار دهه گذشته واقعیت امروز سیستان و بلوچستان را بیان کنید.

فروتنی نه علم است که خوانده شود و نه نظریه که حفظ گردد و نه سخنرانی که ایراد شود بلکه هنری است که احتیاج به تمرین دارد. فروتنی و تواضع یعنی همان کارهایی را انجام دهیم که مردم انجام می دهند و ما هم مانند آنها باشیم افتاده باشیم و متکبر و مغرور نباشیم.

 

با سپاس

حمیدرضا عابدی

فرزند سیستان و بلوچستان

%d8%ad%d9%85%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d8%a8%d8%af%db%8c %da%86%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86