اینجا حال سینما خوب نیست/ فیلمسازان سیستان و بلوچستان در انتظار تدبیر دولتمردان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار
نی زار : جمعی از نویسندگان، فعالان و دست اندرکاران حوزه سینما در سیستان و بلوچستان خواستار توجه و تدبیر جدی دولتمردان به امورات فرهنگی در این استان شدند.

به گزارش سرویس رسانه های دیگر نی زار به نقل از خبرگزاری مهر، فعالان حوزه سینمایی سیستان و بلوچستان شامگاه شنبه در مراسمی که به مناسبت روز ملی سینما در تالار اشراق مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان برگزار شد با برپایی تریبون آزاد ضمن بیان گلایه ها و انتظارت خود خواستار توجه دولتمردان به فرهنگ و به ویژه صنعت بی‌رونق فیلم و سینما در سیستان و بلوچستان شدند.

هنرمندان سیستان و بلوچستان که شب گذشته از شهرهای مختلف برای رساندن پیام‌های فرهنگی و انتظارات خود به گوش مسئولان رنج سفر را به جان خریده بودند حتی با ترک کردن مراسم توسط معاون سیاسی و اجتماعی استاندار از بازگو کردن انتظارات خود ناامید نشده و از رسانه ها خواستند تا حرف های نشنیده آنها را به گوش مسئولان برسانند.

چشم‌ها را باید شست

مهدی نجار پیشه یکی از پیشکسوتان انجمن سینمای جوان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چشم ها را باید شست و جور دیگر باید به این هنر نگریست در این مراسم اظهار داشت: بخش خصوصی و بسیاری از مردم تا زمانیکه دغدغه مسکن ومعیشت داشته باشند طبیعی است که سینما و هزینه آن را در اولویت های آخر زندگی قرار می دهند.

این مدرس حوزه هنری بیان داشت: باید برای حضور خانواده ها در سالن های نمایش و ایجاد بستر های لازم برای جذب جوانان با نگاه ویژه ای به این مقوله پرداخت و برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: این تغییر نگاه مستلزم سرمایه گذاری و توجه دولتمردان است و نباید به انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی از هنر هفتم فاصله گرفت و سیل مشتاقان به این هنر را نادیده گرفت.

وی ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ سیستان و بلوچستان برای بسیاری از مردم کشور ناشناخته باقی مانده است و هنوز بسیاری از استان های دیگر نگاهی غیر واقعی به این استان دارند و تغییر این نگاه ها و ومعرفی چهره واقعی استان در گرو توجه و سرمایه گذاری دولتمردان برای تولید آثار بیشتر و حمایت از هنرمندان و فعالان در این رشته است.

وی افزود: صنعت سینما بسیار پر هزینه است و با اعتبارات اندک و موجود نمی توان کمکی به تغییر چهره استان داشت و لذا این وظیفه دولتمردان است که برای معرفی چهره واقعی استان و ایجاد بستر شکوفایی جوانان در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

به ازای هر ۱۲ هزار نفر تنها یک صندلی نمایش وجود دارد

در این مراسم یکی از فیلنامه نویسان با سابقه سیستان و بلوچستان نیز گفت: در قبال جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان تنها ۲۰۰ صندلی نمایش فیلم موجود است که در واقع می توان گفت به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر تنها یک صندلی آنهم در زاهدان برای تماشای فیلم موجود است.

عباس حداد در مراسم گرامیداشت روز سینما شب گذشته ابراز داشت: در تمامی شهرهای استان مجتمع های فرهنگی و هنری توسط ارشاد اسلامی احداث شده است که می توان تنها با هزینه ۵۰ میلیون تومان به ازای هر سالن برای مردم شهرهای استان سینما راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در سال ۱۲۹۹ در زابل دارای سالن نمایش فیلم و سینما بوده است و با وجود بیش از ۵ سالن نمایش اما در حال حاضر تنها یک سالن و با ۲۰۰ صندلی در استان فعال است و می توان اذعان داشت صنعت سینما در استان حال خوبی ندارد.

وی گفت: متاسفانه همه کار فرهنگی را تنها از ارشاد اسلامی طلب می کنند و به نظر من این موضوص صحیح نیست بلکه باید تمامی سازمان های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری‌ها و استاندری را در این راستا دخیل کرد و برای پاسخ به نیازهای فرهنگی مردم پیشقدم شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه نگاه های مردم در حال عادت کردن به قاب تلویزیون است در صورتی که باید با فرهنگ سازی به مردم آموخت که فیلم سینمایی را باید در سینما مشاهده کرد و از این طریق از خاموشی دستگاه های آپارات و بی رونقی صنعت سینما در استان جلوگیری کرد.

وی اذعان داشت: تلاش فعالان سینما، مستند سازان و عکاسان جوان این استان و کسب مقام های قابل توجه در جشنواره‌های بین المللی جهان بسیار ارزنده و قابل تقدیر است و لذا باید این تلاش را قدر نهاد و از این جوانان که در معرفی چهره واقعی استان در تلاش هستند حمایت کرد.

حداد تاکید کرد: شاخصه اصلی تمدن هر کشور فرهنگ آن کشور است و فرهنگ به معنای رشد کردن است و لذا باید با ایجاد امکانات فرهنگی بستررشد و شکوفایی جوامع را به ویژه این استان را فراهم کرد.

نیازمند تفکر فرهنگی هستیم

مهدی رخشانی یکی دیگر از فعالان سینما در سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه برای رشد و شکوفایی فرهنگ نیازمند ایجاد تفکر فرهنگی در مدیران ومسئولان هستیم ابراز داشت: تفکر فرهنگی مسئولان از موضوعات بسیار مهم و حلقه‌های مفقوده‌ای است که در این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و حتی از امکانات و منابع مالی برای فرهنگ استان اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که کشور روزهای سختی را در بحث تامین منابع مالی سپری می‌کند اما باید اذعان داشت که تخصیص منابع مالی به تنهایی کارساز نبوده و بیش از هر چیز در این راه نیازمند تفکر فرهنگی و هنری هستیم.

رخشانی با انتقاد از این موضوع که حتی یک شورای سینمایی برای برنامه ریزی و نیازسنجی نیازهای فرهنگی در این حوزه در استان وجود ندارد بیان داشت: عدم توجه به این موضوع تاکنون بسیاری از منابع مالی در این حوزه را تضییع کرده است.

وی گفت: به طور مثال بخشی از بودجه فرهنگی استان تاکنون به کارگردان‌های خارج از استان برای ساخت و تولید فیلم داده شده اما پس از تولید تازه مسئولان جلسه می گذارند که این فیلم چرا موجب اختلاف بین طوایف شده و یا با فرهنگ استان مغایرت داد و این در حالی است که هم هنرمندان استان توان کار را داشته و هم تشکیل شورای سینمایی در استان به این مشکلات پایان می دهد.

وی با انتقاد از ترک جلسه توسط معاون استاندار در میانه برگزاری این مراسم اظهار داشت: انتظار می رود دولتمردان مطالبات و نیازهای جامعه فرهنگی و هنری استان را با دل و جان گوش داده و در راستای حل آنها گام بردارند.

فرهنگ سراهای زاهدان خاک می خورد

حمید کمیلی‌خواه یکی دیگر بازیگران تاتر و فعالان حوزه هنر نیز با بیان اینکه بیش از ده میلیارد تومان برای احداث فرهنگسراها توسط  شهرداری در شهر زاهدان هزینه شده است افزود: متاسفانه این فرهنگ سرا ها درهایشان بر روی جوانان و مردم بسته است و خاک می خورد.

وی ابراز داشت: فرهنگ سراهای ایجاد شده در زاهدان توسط شهرداری در حاشیه شهر و در بافت قدیمی احداث شده است و باید از این فرصت با همکاری شهرداری برای جذب جوانان و اقدامات فرهنگی برای جوانان حاشیه شهر استفاده کرد.

سیستان و بلوچستان از رویداد های فرهنگی کشور فاصله دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه به دلیل فاصله جغرافیای زیاد با پایتخت این استان از بسیاری

رویدادهای فرهنگی مهم و تاثیر گذار فاصله دارد ابراز داشت: حضور هنرمندان استان برای شرکت و حضور در رویدادهای فرهنگی و مهم از قبیل جشنواره های هنری هزینه بسیار زیادی را به هنرمندان و هنر دوستان این استان تحمیل می کند.

حجت الاسلام عباس دانشی با بیان اینکه باید امکانات و همچنین فرصت های برخورداری از رویداد های فرهنگی و هنری برای تمامی استان به صورت عادلانه فراهم شود ادامه داد: هنرمندان و سینماگران استان باید در این زمینه مطالبه گر بوده و شرایط و بستر های لازم را با همت خود در این استان فراهم کنند.

وی ابراز داشت: به رغم محدودیت ها و مشکلات متعدد اما هنرمندان استان تا کنون نقش موثر و بسزایی در شناسایی و معرفی چهره واقعی استان داشته و دستیابی آنها به جوایز و کسب عنوان های برتر جهان در رشته های عکاسی و تولید فیلم مستند خود گواه این مدعا است.

وی با بیان اینکه تنها سالن نمایش موجود در در استان با استقبال اندک تماشاچیان برخوردار است اظهار داشت: با وجود اندک تماشاچی موجود اما سعی می کنیم تا چراغ این سینما را در استان روشن نگاه داریم.

دانشی بیان داشت: شهر های بزرگ و پر جمعیت استان از جمله بندر چابهار، زابل، ایرانشهر و سراوان نیازمند ایجاد سینما و سالن نمایش است و از آنجائیکه رویکرد دولت سرمایه گذاری و ورود به این بخش نیست لذا در این راستا از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری حمایت  و استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم گرامیداشت روز سینما که شامگاه شنبه در سینما اشراق زاهدان با حضور جمع کثیری از هنرمندان و فعالان سینما برگزار شد از تعداد ۳۵ هنرمند به منظور پاسداشت از تلاش های آنها جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد.

گفتنی است در پایان این مراسم که تا پاسی از شب به طول انجامید فیلم سینمایی “متروپل” ساخته مسعود کیمیایی برای علاقمندان به هنر هفتم به نمایش درآمد که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان واقع شد.