نقدی به نطق علیم یارمحمدی نماینده مردم شریف زاهدان در مجلس شورای اسلامی - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار: همیشه کمبود تریبون برای انعکاس مشکلات و مطالبات اهالی سیستان و بلوچستان باعث رنجشمان بوده اما به یاری خدا امروزه با رشد رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و حضور نخبگان استان به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قدری از میزان کمبود تریبون کاسته است.

نطقی که مقدمه اش محتوای زیبایی داشت ما را به پایانی خوب امیدوار می کرد که چندی نپایید که همه چیز برعکس شد. مقدمه ای که وحدت را فریاد کشید اما مطالبه ای که بوی قومیت گرایی و مذهب گرایی به خود گرفت.

واقعا ناکارآمدترین نهاد استان آموزش و پرورش است؟ چگونه به این نتیجه رسیده اید؟ حضرتعالی یکی از نخبگان سیاسی و علمی این سامان هستید پس نیک میدانید قیاس ادارات کل یک پروسه طولانی مدت با در نظر گرفتن عملکرد ، امکانات ، منابع انسانی و منابع مادی را میطلبد و اگر این فراگرد علمی را طی کرده اید تا به این نتیجه رسیده اید که آموزش و پرورش ناکارآمد ترین اداره کل در استان است چرا این نتیجه را در اختیار رسانه ها نمی گذارید؟

اشاره به اطلس جمعیتی سیستان و بلوچستان و اینکه اکثریت ساکنین استان از چه قومیتی و از چه مذهبی هستند و قیاس آن با مدیریت قومیتی آن هم در حال و هوای هفته وحدت کاری پسندیده نبوده و نیست. بهتر است به گذشته گریزی بزنید و از خود سوال کنید چرا سیستان دچار مهاجرت منفی شده است؟ مشکلات معیشتی این مردم اولویت دارد یا مطالبات مدیریتی؟ مهندس یارمحمدی گرانقدر شما زمانی که وارد مجلس شورای اسلامی شده اید فقط نماینده قوم بلوچ یا نماینده شهر یا استان خود نیستید بلکه نماینده کل مردم ایران هستید.پس به یاد داشته باشید که چه وظیفه خطیری بر عهده دارید.

در نطقتان صرفا به کادر چند نفره اداری آموزش و پرورش توجه دارید که باید از چه قومی و از چه مذهبی باشند اما چرا به اصل اخص و اعم تعلیم و تربیت ، مشکلات صنفی ، معیشتی و حتی بالا بردن سطح کیفی و کمی شاخه های سازمان که ریشه حل آن ها در پایتخت است اشاره نکرده اید؟ توصیه میکنم به جای حاشیه به متن بپردازید.

زمانی که متن این نطق را مطالعه کردم و به اطلس جمعیتی ، بافت قومیتی و مذهبی و رابطه آن با مدیریت استان رسیدم یاد اداره کل ورزش و جوانان استان افتادم ، مدیریت این سازمان مطابق خواسته شماست اما اگر شایسته سالاری و تخصص را مبنا قرار دهیم نه مدیر این سازمان و نه معاون توسعه ورزش آن وضعیت عالی ندارند ، مدیر این سازمان دارای مدرکی غیر از رشته تربیت بدنی و معاون توسعه ورزش استان نیز دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی است ، این در حالیست که در بین کارکنان اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان سه نفر دانشجوی دکتری و چهار نفر کارشناس ارشد گرایشات تربیت بدنی هستند که از لحاظ تخصص و حتی تجربه مدیریت سازمان ورزشی از افراد مذکور برتر هستند ، به راستی چرا این موضوع شما را حساس نکرده است؟

اگر نگاهی به آمار های وزارت آموزش و پرورش بیندازیم و بی طرفانه به قضاوت بنشینیم تفاوت این دوره با دوره های قبل ملموس تر خواهد بود ، میزان قبولی دانش آموزان در کنکور چشمگیر است. به تخصص علمی خودم رجوع کنم در این دوره ی مدیریتی ما دانش آموز قهرمان جهان و حتی مربی تیم ملی داشته ایم ، در این دوره هیئت ورزش دانش آموزی شروع به کار کرد اما اینها در دوره های مدیریتی سابق وجود نداشت.

هفته وحدت را به تمامی مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

نویسنده : حمیدرضا عابدی معلم آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان زاهدان