گردهمایی شاهنامه خوانان سیستان و زاهدان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار: انجمن شاهنامه خوانان سیمرغ زاهدان  میزبان شاهنامه خوانان سیستان بودند، در این گردهمایی که در سالن اجتماعات مخابرات استان برگزار شد برخی از مسئولان استانی و شهرستانی ، مفاخر ادبی و علمی استان و اهالی فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند.

به گزارش نی زار از زاهدان ، شامگاه امروز /پنجشنبه/ قاسم سیاسر در جمع شاهنامه خوانان ضمن خیر مقدم به مهمانان علی الخصوص شاهنامه خوانان سیستان اظهار داشت: در این مدت اعضای انجمن سیمرغ تلاش های بسیاری برای برگزاری این گردهمایی متحمل شدند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان پایتخت اسطوره های حماسی ملی ایران است، استاد توس در برکشیدن این اساطیر به مرحله ملی زحمات بسیاری متحمل شده و ما امروز مدیون فردوسی هستیم.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گفت: شاهنامه در استان خیلی مهجور واقع شده بود، تلاش های انجمن سیمرغ برای بیرون کشیدن شاهنامه از مهجوریت مردمی و قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: مفاهیم ایرانیت و هویت ملی ایرانی از نگاه سنت و مدرنیته را نمی توان از هم جدا کرد، خیلی از کشور ها مانند هند برای ورود از ایرانیت به هویت ملی دچار مشکل شده اند اما در کشور ما دوره سخت گذر از ایرانیت به هویت ملی بدون دادن هزینه های بسیار ممکن شد.

آقای اوکاتی مدیرکل امور اجتماعی ضمن تشکر از استاد سیاسر و خیر مقدم بابت حضور شاهنامه خوانان سیستان برای ثبت ملی انجمن سیمرغ اعلام آمادگی کرد.

عباس باقری در این گردهمایی بیان کرد: افتخارم این است که سیستانیم، و مرام رادمردی ، پهلوانی و هنجارهای نیک را از شما می آموزم.

وی ادامه داد: یاد روز هایی می افتم که در مناطق مختلف سیستان نقالی های وجود داشت و تمام اقشار جامعه را دور خود جمع می کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زابل اظهار کرد:متاسفم امروز این جایگاه های بلند مرتبه را از دست داده ایم.

وی اذعان کرد: خوشحالم بابت این که دوستانمان در انجمن سیمرغ برای اشاعه این فرهنگ در مرکز استان گرد هم آمده اند.

این شاعر ملی اضافه کرد: یادی از امیر یعقوب لیث صفاری کنیم که به همت شما غبار فراموشی را از نام این مرد بزرگ برداریم تا در شمار بزرگان ایران بدرخشند.

جواn اویسی در این مراسم گفت: اگر امروز شاهنامه ای داریم تا ایران و ایرانی به این کتاب افتخار کنند از مزایای حکومت امیر یعقوب لیث صفاری است.

این فعال فرهنگ سیستان افزود: فردوسی در آغاز شاهنامه از تلاش های امیر یعقوب لیث صفاری تشکر کرده است.

دکتر حسن آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: علاوه بر پیام های صریح شاهنامه درون ابیات شاهنامه نیز توجه به اخلاقیات دیده می شود.

شهرکی معاون صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان بیان کرد: شاهنامه هویت ماست، برنامه شب های کویر از روز یکشنبه در اختیار شاهنامه قرار خواهد گرفت.

نواختن ضرب زورخانه ای توسط مهدی عربی، شاهنامه خاونی و نقالی حسین مددی ، شعر خوانی سید محمدرضا فرقانی، شعر خوانی سلطان جهان تیغ، ارائه مقاله خانم دکتر آمنه تاک، شعر خوانی استاد شبستری، شاهنامه خوانی بانوی نوجوان خانم آتش پنجه، شعر خوانی گویشی سیستانی فاطمه توکلی بانوی خردسال، تک نوازی استاد غلامعلی بندانی و شعرخوانی استاد عباس باقریی گرمابخش این برنامه فرهنگی بود.

در پایان از آقایان عباس باقری، جواد اویسی، حسین مددی ، دکتر حسن آبادی، غلامعلی بندانی، آقای سرابندی نوازنده تنبک، سلطان جهان تیغ، مهندس رضایی مدیرعامل شرکت مخابرات استان،محمود دولت کردستانی، محسن ذوالفقاری، عباس اویسی، قاسم سیاسر، خانم قویدل و خانم راشکی تجلیل شد.

مهندس شهیدی معاون فرهنگی شهرداری زاهدان و استاد بهاری رئیس انجمن شعر زاهدان از مهمانان افتخاری انجمن سیمرغ زاهدان بودند.