معرفی دکتر حسین اکبری مقدم به عنوان مهندس برجسته کشاورزی کشور - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــــی زار : مراسم سومین دوره تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی با حضور استادان دانشگاه و برجستگان مهندسی کشاورزی در محل فرهنگستان علوم برگزار شد.

به گزارش نی زار، در این مراسم دکتر حسین اکبری مقدم رییس مرکز تحقیقات کشاورزی سیستان به همراه مهندس احمد فرید، دکتر محمدرضا جلال کمالی، دکترحسین آمیلی و دکتر مرتضی شریفی به عنوان ۵ مهندس برجسته کشاورزی کشور معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

ابتدای این مراسم که در فرهنگستان علوم برگزار شد دکتر رضا داوری اردکانی طی سخنانی گفت : در طول تاریخ، کشاورزی برای ما مهم بوده است، اما متأسفانه چون مهم است و نمی‌توانیم دست از آن برداریم به آن توجه می‌کنیم.

وی با انتقاد از عدم توجه و برنامه‌ریزی در امر کشاورزی گفت: بدون آنکه سیاست را مقصر قلمداد کنیم، بیشتر کارهایی که انجام شده بیشتر با نظر سیاسی بوده است.

بنابراین گزارش، سپس دکتر زند معاون تحقیقات وزارت جهادکشاورزی در سخنانی با اعلام این که از ۱۷ هدف مهم توسعه پایدار در جهان ۱۰ مورد به کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و هوا و آب بر می‌گردد گفت: اولین هدف کشاورزی کاهش فقر یا افزایش درآمد کشاورزی است و پس از آن امنیت غذایی هم از نظر کمیت و هم کیفیت قرار دارد.

وی پایداری اکوسیستم، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی را از دیگر اهداف این بخش ذکر کرد و گفت: متأسفانه راندمان استفاده از آب پایین است اما مهم این است که ما پی برده‌ایم هرچند دیر، همانطور که توجه چندان به ذخایر ژنتیکی کشاورزی نکرده‌ایم به‌طوری که هنوز قانونی درباره ذخایر ژنتیکی خود نداریم.

دکتر حسین اکبری‌مقدم مهندس برجسته کشاورزی هم در سخنانی با انتقاد از نبود استاندارد در بخش کشاورزی کشور گفت: این خیلی تأسف‌بار است که با این همه تنوع اقلیم که داریم در تولید محصولات سالم بسیار کم‌نقش هستیم.وی افزود: انصافاً ورود دانش به بخش کشاورزی بسیار ضعیف است، گرچه در عرصه کاربردی آموزش کارهای خوبی انجام شده است،‌ اما فاصله ما در این زمینه هم با جهان بسیار زیاد است.
اکبری‌مقدم با انتقاد شدید از کم‌توجهی به نیروی تحصیل‌کرده کشاورزی گفت: ما سالانه ۵ر۲ تا ۳ میلیون تومان بابت حق‌النظارت به مهندسان کشاورزی می‌دهیم که بسیار کمتر از حداقل حقوق به کارگران است. خوب با این شرایط آیا این مهندس می‌تواند علم و تکنولوژی جدید را به کشاورزان منتقل کند؟