جاده زابل کوه خواجه همچنان چشم به راه پاسخ مسئولان است / علت سکوت اداره کل راه و شهرسازی در چیست ؟ - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : درست بیش از ۹ ما قبل و در پی حادثه ی دردناکی که در جاده ی بی کیفیت زابل به منطقه باستانی ، سیاحتی و زیارتی کوه خواجه رخ داد یادداشتی در تاریخ ۲۴ خرداد ۹۵ و با عنوان ” جاده ای که به جای جان گرفتن، جان می گیرد/ محور زابل کوه خواجه تا کی باید قربانی بدهد /مسئولین اداره راه پاسخ دهند” در بسیاری از خبرگزاری ها و وب سایت های محلی منشتر شد . (با کلیک بر روی عنوان می توانید شرح آن را دوباره از نظر بگذرانید )

 

یادداشتی که از مطالبه ای دیرین و بسیار حیاتی سخن می گفت و اهمیت آن تا به اندازه ای بود که حجت الاسلام اشرفیان امام جمعه شهر علی اکبر  نیز در خطبه های نماز جمعه ۲۸ خرداد ۹۵ به آن اشاره و بیان کرد: « جاده ای که یکی از پر تردد ترین جاده ها ست و محور اصلی اتصال زابل به منطقه باستانی کوه خواجه است جاده ای بسیار قدیمی و کم عرض است . چرا اداره راه به این جاده ها رسیدگی نمی کند؟ »

 

برای آنانی که حتی یکبار از این جاده گذر کرده اند ، وضعیت جاده آنچنان مشهود است که نیازی به توضیح دوباره و تکرار مکررات نیست اما آنچه قابل تامل است عدم پاسخگویی وسکوت متولیان اداره کل راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان در فضای عمومی  است !

 

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد بسیاری سیستان را با کوه خواجه می شناسند ؛ منطقه ای که میعادگاه تلفیق تاریخ و طبیعت است و این روزها که به مدد الطاف الهی هوای مطبوع ، سرسبزی مسیر و اندک آب موجود در حاشیه کوه ، بازار قایق سواری را رونق داده شاهد خیل عظیمی از گردشگران به این منطقه هستیم . شور و شوقی که ممکن است به دلیل کیفیت پایین جاده ی مواصلاتی اش خاطرات تلخی را به مسافرینش هدیه کند و معلوم نیست تا کی بایستی شاهد حوادث تلخ و ناگوار باشیم .

 

بر اساس خبر منتشر شده در خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۵ استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای راهبردی گردشکری استان گفته بود : سیستان و بلوچستان امادگی لازم برای استقبال از گردشگران ایرانی را دارد و در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به خروج سیستان و بلوچستان از غربت ناشناختگی برای ایرانیان یاد آور شده بود : ” تعطیلات نوروزی و سه ماه تعطیلی در تابستان ، فرصتی مناسب برای گردشگری ایرانیان است” که امیدواریم مسئولان دستگاه های اجرایی (به ویژه میراث فرهنگی و راه و شهرسازی ) برای تحقق میزبانی شایسته در یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری استان (کوه خواجه ) نسبت به رفع نخستین نیاز آن یعنی مسیر ارتباطی مطلوب ، چاره اندیشی بایسته ای انجام دهند

 

بنابر اطلاعات محلی به دست آمده نزدیک به ۳۰ هزار نفر از اهالی روستاهای شهرستان هامون به طور مستقیم از این جاده استفاده می کنند ، فارغ از تلفات جانی متعدد در این جاده ، سال گذشته شاهد بیش از ۵۰۰هزار گردشگر بوده ایم ، نامه ای با امضای اعضای شوراهای اسلامی تمامی روستا های ذی نفع،  به استانداری ، اداره کل راه و شهرسازی و نمایندگان مردم شریف سیستان در مجلس شورای اسلامی ارسال شده و از آن گذشته وضعیت نابسمان این جاده از مطالبات جدی مردم و امام جمعه شهر علی اکبر است ، حال با این همه تمنا و پی گیری چرا متولیان حتی از ارایه یک پاسخ امتناع ورزیده اند موضوعی است که دیگر نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت !

در تارنمای اداره کل راه و شهرسازی در ذیل جستجوی نام جاده زابل –کوه خواجه عبارت  ” جستجوی شما نتیجه‌ای در بر نداشت” درج می شود ، در هیج رسانه و پایگاه خبری نیز اثری از پاسخگویی این بزرگواران نیست . امیدواریم یا به بند ۳ و ۶ منشور اخلاقی منتشر شده در تارنمای اطلاع رسانی شان عمل کنند یا همان بهتر که این منشور را که خود به آن پایبند نیستند را از خروجی تارنمای خود حذف کنند .

 

 

جاده زابل به کوه خواجه در حال حاضر به شهر علی اکبر ختم می شود و یقینا نمی توان آن را همچنان راه روستایی خواند !

 

امیدواریم بزرگوارانی که خود را خادم مردم می دانند با ارایه گزارشی مردم را از وضعیت تعریض و بهبود روکش آسفالت این جاده و چرایی راکد ماندن پروژه ی آن ، مطلع سازند . گمان نکنم انتظار پاسخگویی درخواست غیر معقولی باشد !؟

 

یادمان باشد که سینه ی شرحه شرحه جاده ی زابل – کوه خواجه دیگر جایی برای پینه ندارد و داغدار عزیزان بسیاری است ، دهان جاده و ما را با آسفالت های سرد مقطعی نبندید .

 

از نمایندگان مردم شریف سیستان در مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان ارشد دولت ، ائمه جمعه و جماعات و دوستان رسانه ای ام تمنا دارم تا این موضوع مهم را مورد مطالبه ی جدی قرار دهند .

 

منتظر پاسخ متولیان گرامی خواهیم بود

 

برای این جاده بیشتر خواهم نوشت

 

داود صیاد

بامداد چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶ – شهر علی اکبر سیستان