نگاهی به صفحه ی شطرنج انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : با ورود به عرصه ی انتخابات ۹۶ جناح اصولگرا ساز و کاری را برای انتخابات دو مرحله ای کاندیداهای ریاست جمهوری خود اعلام نمود که به واقع در ساختار انتخاباتی ایران یک گام به جلو بود. تشکیل کنگره ای از اعضای احزاب و شخصیت های حقیقی اصولگرایان و گزینش کاندیدای نهایی با رای مستقیم این افراد و کناره گیری سایر کاندیداها و تلاش برای موفقیت کاندیدای واحد به واقع عبور از روش های سنتی بود.

اگرچه همه ی احزاب اصولگرا وارد این ساختار نشدند و همچون موتلفه کاندیدای خود را پیشاپیش معرفی کردند، برخی پس از برگزاری انتخابات نتایج آن را نپذیرفتند و یا نقدهایی به آن وارد کردند و حتی در نحوه ی برگزاری و شمارش آرا هم شبهاتی پیش آمد اما در کلیت یک گام مهم به جلو محسوب می شود.

در همین جناح تیم دکتر احمدی نژاد به نقش آفرینی ویژه ی خود مشغول هستند و نتایج ویژه ای را هم انتظار دارند. هریک از تحلیل گران رفتار احمدی نژاد و دوستانش را به گونه ای ارزیابی می کند.

عده ای بر این باور هستند که احمدی نژاد قصد انتقام گیری از اصولگرایانی را دارد که وی را رها کرده به نام جریان انحرافی با وی به مقابله برخاستند بر اساس این تحلیل وی بنا دارد که هر قدر می تواند آرای اصولگرایان را به نفع روحانی از سبد آنها خارج کند.

نگاه دوم این است که با حضور حجت الاسلام رییسی و قوت گرفتن اتفاق اصولگرایان حول محور کاندیداتوری ایشان پیش بینی می شود که عده ای از آرای خاکستری به نفع روحانی وارد صحنه شوند که تیم احمدی نژاد آمده تا با اتخاذ مواضع تند این آرا را به خود جذب کند و به این ترتیب جلوی ریزش این آرا به سبد رای روحانی گرفته شود.

نگاه دیگر این است که تیم احمدی نژاد برای حذف شدن آمده اند آنان آمده اند تا با رد صلاحیت شدن به نوعی خود را به عنوان حلّال مشکلات جامعه و آلترناتیو دائمی دولت مطرح نمایند.

عده ای هم بر این باور هستند که تیم دکتر احمدی نژاد پس از مشکلات عدیده ای که در کشور ایجاد کردند از جمله فروش نفت را به صفر رساندند و قطعنامه های پشت سرهم علیه کشور صادر می شد و روابط با دنیا قهر و تورم به ۵۱ درصد رسیده بود که کشور را تحویل روحانی دادند و حالا فروش نفت به وضعیت قبل از احمدی نژاد بازگشته، قطعنامه ها لغو شده، روابط با دنیا حسنه شده و تورم به زیر ده درصد رسیده وقت آن است که دوباره بیایند و خاصه خرجی کنند و هواپیماها هم نو شده و سفر خانوادگی به آمریکا می چسبد و ترامپ هم که هست و می توان چند شعار داد و چند قطعنامه دریافت نمود و کشور را در قهقرا نگه داشت و تا دوره ی بعد خدا بزرگ است یک روحانی دیگر می آید و باز روز از نو روزی از نو، این هم یک تحلیل است البته تحلیل های دیگری هم هست.

اما در جناح اصلاح طلب تقریبا یک دستی و وحدت نظر وجود دارد و همگان بر حمایت از روحانی متفق هستند البته با پاره ای ملاحظات مثلا عده ای معتقد به حمایت همراه گفتگو و توافق بر برخی مطالبات هستند. عده ای معتقد به وجود کاندیدای سایه هم هستند که در روز مبادا و در مناظره ها به کار آید. روزهای زیادی نمانده و زمان به سرعت می گذرد.

به امید روزهای بهتر

دکتر محمدتقی رخشانی