آب تصفیه خانه هاى سطح شهر مجوز قانونى ندارند و مردم به آنها مراجعه نکنند/ قطعى آب یک تلنگر و آزمایش براى توان نیروهاى بومى اداره آب و فاضلاب بود - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نى زار – حبیب اعلایى مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زابل پنج شنبه شب در نشست خبرى با اصحاب رسانه اظهار داشت : اصحاب رسانه نقش پر رنگى در مواقع بحران میتوانند داشته باشند و با ایجاد ثبات و کنترل فضای روانی جامعه ضمن ایجاد امنیت خاطر برای مردم به حل سریعتر بحران کمک کنند.

اعلایی در مورد قطعى آب اخیر گفت: در روز دوشنبه قطعى چندین مرتبه اى برق در خط اختصاصى ایستگاه پمپاژ چاه نیمه صورت گرفت، که با همکارى اداره برق مشکل مرتفع شده بود اما به دلیل صدمه به پمپ هاى آب دو مشکل بزرگ را براى پمپ هاى آب مربوطه به وجود آورد که سطح مخازن را به دلیل قطعى طولانى برق به حداقل رساند و قطع و وصل برق باعث بروز صدمات به ایستگاه پمپاژ شد.

وى ادامه داد : از ساعت ١۶ تا ٢١ دوشنبه در ایستگاه پمپاژ مشکلى نداشته ایم و در ساعت ٢١ بلافاصله همکاران به منطقه مراجعه و مستقر شدند و با خشک کردن بخشی از ایستگاههاى پمپاژ حدود در ساعت ۴ صبح ایستگاه پمپاژ استارت خورد و وارد مدار شد اما در ساعت ۶ صبح با قطعى دوباره و سراسرى برق، پمپ دیگر هم از مدار خارج شد و بعد از وصل مجدد برق به طور کل ایستگاه پمپاژ را از دست دادیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زابل افزود : ما به دنبال تغییر نقطه تامین آب بودیم و این موضوع به استان هم منعکس شد و ٣ تیم عملیاتی وارد عمل شدند یک تیم مسئول قطعى ایستگاه پمپاژ و دو تیم دیگر به دنبال تامین آب از نقطه دیگر بودند و در نهایت ساعت ١۴ روز سه شنبه موفق شدیم از خط دوم انتقال آب ۴٠٠ لیتر بر ثانیه وارد مدار نماییم، این تدابیر از قبل اندیشیده شده بود که ما در چنین مواقع بحرانى خط پدافندى را وارد عمل کنیم.

اعلایی ادامه داد : پتانسیل بالاى نیروهاى بومی این سازمان قابل تقدیر و تشکر است و به اندازه اى که این اتفاق بزرگ و مخاطره آمیز بود به همان اندازه توان تخصصى نیروهاى بومى مشخص شد، براى رفع مشکلى که شاید نزدیک به ۷۲ ساعت به طول میکشید( با توجه به ارسال پمپ های مربوطه به کارخانه و رفع ایراد گیری) اما با توان نیروهای بومی در کمترین زمان ممکن توانستیم مشکل را برطرف کنیم.

حبیب اعلائی در بخش دیگری از سخنانش به صبوری مردم در این بحران غیرمترقبه اشاره کرد و بیان داشت : مردم در این بحران به خوبی همراهی کردند و اگر اراده و صبوری مردم نبود چه بسا مشکل وخیم تر نیز می شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زابل ادامه داد : آب شرب شهر زابل نیاز به تصفیه ندارد و آب تصفیه خانه هاى سطح شهر غیر قانونى است، این اماکن نه تنها کیفیت آب را بهبود نمی دهند بلکه باعث حذف کُلر و گندیدگى آب مى شوند، بنابر این کیفیت آن ها خیلی پایین تر از آب شرب شهرى می باشد.

وی ادامه داد : خروجى این تصفیه خانه ها آن قدر نیست که بتواند در این مدت کوتاه نیاز مردم را برطرف کند و آبى که به عنوان تصفیه به مردم مى دهند همان آب شرب شهرى می باشد که داخل مخازن این قبیل تصفیه خانه ها وجود دارد و مردم نباید به آنها مراجعه کنند.

اعلائی خاطرنشان کرد : این مراکز از سازمان آب و فاضلاب هیچ گونه مجوزى ندارند و بهداشت محیط باید وارد عمل شود و با این تصفیه خانه ها برخورد کند.

مدیرعامل آبفا زابل بیان داشت : براى جلوگیرى از نشست خیابان ها نیاز به اصلاح شبکه فاضلاب شهر زابل داریم. به دلیل اینکه شبکه فاضلاب شهر قدمت زیادى دارد و از لوله هاى آزبست یا سیمانى بوده است، این لوله در مقابل فاضلاب باعث خوردگى تاج شده و با اولین تنش و لرزش منجر به ریزش تاج لوله می شود و عملا مسدود شدن شبکه و ریزش آن را به دنبال دارد و با توجه به اینکه بافت خاک شهر به نوعى است که آب غیر قابل نفوذ است و هر نوع فاضلابی به عنوان رواناب در معابر جارى می شود بنابراین اولویت اول اصلاح شبکه فاضلاب است و ما به دنبال تأمین بودجه مورد نظر هستیم تا بتوانیم از روش هاى نوین بدون حفارى یا با حفارى خیلی کم بدون تخریب آسفالت و مزاحمت براى مردم، این لوله ها را ترمیم نماییم.
گزارش: مصطفى حمزه اى