نهمین اجلاس قطار کانتینری اسلام آباد- تهران- استانبول ITI با موافقت کشورهای عضو پایان یافت - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

در نهمین اجلاس  قطار کانتینری اسلام آباد- تهران- استانبول سرپرستان کشورهای ایران و ترکیه ضمن تشکر از میزبانی راه آهن پاکستان آمادگی خود را در خصوص راه اندازی  مجدد قطار  ITI اعلام کردند.
به گزارش نی زار به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل راه آهن جنوب شرق، مجید ارجونی در خصوص نهمین اجلاس گروه کاری سطح بالای قطار کانتینری اسلام آباد- تهران- استانبول اظهار داشت: این جلسه در ۴۰ بند در خصوص مشکلات فنی مسیر، قطارها و همچنین هزینه های حمل و زمان سیر موافقت نامه ای با کشورهای عضو تنظیم شد.
وی افزود: پیشنهاد شد که راه آهن افغانستان به عضویت کریدور  ITI در آید که مورد موافقت اکثریت قرار گرفت.
وی بیان کرد: مقرر شد که راه آهن ترکیه ظرف مدت دو هفته نسبت به اعلام نرخ های هزینه حمل اقدام کند تا پس از آن راه آهن های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان براساس نرخ های اعلامی، نرخ های پیشنهادی خود را به دبیرخانه سازمان اکو ارسال کنند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد نماینده های کشورهای عضو این اجلاس پیشنهادات خود را در خصوص برنامه زمانی حرکت قطار  ITI با در نظر گرفتن زمان های توقف و ترانشیپ اعلام کنند.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: در خصوص مدت زمان سیر قطار در هر یک ازکشورها، نماینده راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مدت سیر قطار در داخل خاک ایران چهار روز است، نماینده ترکیه اعلام کرد به دلیل انجام عملیات بازسازی خط سریع السیر در نزدیکی آنکارا به طور موقت مدت زمان سیر قطار در خاک ترکیه چهار روز خواهد بود که پس از انجام عملیات بازسازی به سه و نیم روز کاهش خواهد یافت همچنین کشور پاکستان این مدت را از ۱۰ روز به هشت روز و در برنامه آتی مقرر شد به ۶ روز کاهش دهد.
وی اظهار کرد: در حاشیه اجلاس، هیات ج.ا.ا نشستی با آقای خواجه سعد رفیق وزیر راه آهن پاکستان در خصوص مشکلات مسیر و معرفی کریدورهای ترانزیتی از جمله مرز سرخس، اینچه برون و آذربایجان توضیحاتی ارائه کردند.
وی اضافه کرد: وزیر راه آهن پاکستان در پاسخ اعلام کرد که یکی از محور های مهم و حائز اهمیت راه آهن پاکستان ارتباط و گسترش محور کویته به زاهدان در آینده نه چندان دور است که در این خصوص جلسه تخصصی با قائم مقام و مدیران ارشد راه آهن اسلام آباد برنامه ریزی کرده اند.
وی تصریح کرد: جلسه تخصصی نماینده های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور خانم پروین آقا، قائم مقام راه آهن پاکستان در وزارتخانه راه آهن پاکستان برگزار و در خصوص مسائل و مشکلات کریدور  ITI و سایر کریدورها ، همچنین اتصال بندر گوادر به بندر چابهار و برنامه ریزی آتی در این خصوص مذاکره صورت میگیرد.