دریافت مجوز انتشار اولین مجله علمی پژوهشی دانشگاه زابل/افزایش ۴ برابری پایگاه داده در دانشگاه زابل/آمادگی دانشگاه زابل برای مطالعه علمی و تحقیقاتی پروژه های بزرگ منطقه - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار – رئیس دانشگاه زابل گفت: زیرساختهای لازم در زمینه کارهای پژوهش انجام شده است که یکی از این موارد، دسترسی اساتید به اطلاعات بوده  که از ۶ پایگاه داده اکنون به ۲۶ پایگاه داده رسیده است.

به گزارش نی زار، دکترموسی بهلولی که در نشست با اصحاب رسانه در زابل سخن می گفت، بابیان اینکه افزایش عرض باند از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه به دوبرابر، ظرفیتی دیگر در زمینه زیرساختهای پژوهش بوده، ضمن اشاره به مسئله پژوهانه که در سالهای قبل صفر بوده، تلاشهای صورت گرفته در این زمینه را قابل تقدیر عنوان کرد و افزود: در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص داده شد و باتوجه به استقبال صورت گرفته در زمینه پژوهش، برای سال جاری یک میلیارد به این موضوع اختصاص دادیم و در نظر داریم تا برای سال آینده نیز این رقم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: درحوزه پژوهش سعی براین بوده تا مطالبات پرداخت شود و ساماندهی لازم برای آن صورت گیرد که حاصل این موارد، قرار گرفتن دومقاله برای اولین بار از دانشگاه زابل در زیرگروه مجله نیچر و همچنین قرار گرفتن یکی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه برای دومین سال بعنوان یکی از صد سرآمد علمی کشور بوده است.

رئیس دانشگاه زابل ادامه داد: در زمینه ارجاعات درسال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ درمقایسه با چند سال قبل، ازطرف مجلات و مقالات بین المللی رشد خوبی پیداکرده ایم که به نوبه خود یک کیفیت خوب محسوب می شود.

بهلولی گفت: درسال جاری برای اولین بار در دانشگاه زابل شرکت دانش بنیان ، مجله علمی پژوهشی دانشگاه و اولین فارغ التحصیل دانشجوی فوق دکتری را داشتیم.

وی ادامه داد: باتوجه به رسالت علمی دانشگاه با حدود ۲۷ کشورجهان ما مبادله علمی داشتیم و بیش از ۶۰ تحقیق مشترک که از این تعداد بخشی برای دانشگاه و بخش دیگر برای کشورهای دیگر دنیا بوده است.

این مقام مسئول در دانشگاه زابل افزود: برای سالجاری وزارت علوم مجوز دکترای چوب را به ما داده است و از شهریور ماه تا کنون حدود ۲۰رشته در حوزه های مختلف درگرایشهای باستان شناسی و انرژیهای نو و… تقاضاشده که درحال بررسی می باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه باید در تولید علم و گسترش مرزهای علم نقش داشته باشد زیرا هرکشوری که در این زمینه بیشترنقش آفرینی کند بیشتر از علم و فناوریهای علمی می تواند بهره مند شود، وقتی بسترهای علمی در کشور فراهم نشود و بخواهیم فناوری را بیاوریم اصلا رشد نخواهد کرد اگربسترعلمی بود این، باعث رشد می گردد و در واقع ضرورتی را می طلبد آنهم این است که بحث توجه به مقالات بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه زابل گفت: درحوزه فعالیتهای اجتماعی و اثرگذار برای پیشرفت منطقه، سند راهبردی ۱۰ساله ای را به تصویب هیأت امنای دانشگاه رسانده ایم که براساس پتانسیلهایی که در منطقه سیستان داریم درحوزه های مختلف اعم از کشاورزی دامداری استفاده از ظرفیت مرز و…، می توان بهترین استفاده را از ظرفیتهای موجود داشته باشیم.

بهلولی ادامه داد: یکی از برنامه های دیگر ما برای استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای منطقه ایجاد چندگروه پژوهشی باتوجه به تخصصهای افراد، درحوزه پژوهشی دانشگاه زابل می باشد که یکی از گروههای پژوهشی ما در زمینه روغن زیتون و گروه بعدی در زمینه صنایع تبدیلی شترمرغ و…، کارخواهند کرد.

وی در ادامه گفت: دربحث تغییر اقلیم مسئله آب و هوا و بیابان، یک مرکزتحقیقات و هسته پژوهشی در گام اول برای این منظور اختصاص خواهد یافت و یکی از هسته هایی که شکل خواهد گرفت پژوهشکده ای برای سیستان شناسی و افغانستان شناسی خواهد بود./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.