بی توجهی عجیب میراث فرهنگی به آثار باستانی و کهن سیستان/ تبدیل بناهای زاهدان کهنه به تله ای از خاک - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : آثار زاهدان کهنه در ۲۷ کیلومتری شرق زابل ، در بخش پشت آب و حدود ۹ کیلومتری شمال تپه شهرستان و در روی بلندی واقع شده است.

جی . پی . تیت انگلیسی بر این باور است که این خرابه ها مربوط به شهر زرنج ( زرنک یا زرنگ) می باشد که ۴۲۰ سال پیش از او توسط تیمور لنگ و با توجه به ویرانی بندهای ( سدهای ) سیستان به این صورت درآمده است .

هنری ساوج لندور ، جهانگرد باستان شناس و جغرافی دان انگلیسی که در سال ۱۹۰۱ به سیستان سفر کرده است ، شهر زاهدان کهنه را به لندن شرق تشبیه کرده است .(بعلت عبور رودخانه پرآب هیرمند از این شهر بزرگ که درحال حاضر خشک شده است.)

در محل زاهدان کهنه و اطراف آن ، مجموعه ای از بناها دوران اسلامی وجود دارد که یکی از این مجموعه ها در فاصله ۲۵۰ متری شمال شرقی ارگ زاهدان کهنه قرار دارد.

متاسفانه با بی توجهی و سو مدیریت تعمدی یا سهوی!! میراث فرهنگی و صنایع دستی امروز آثار ارزشمند سیستان که هر یک به تنهایی می تواند محل تولید ثروت برای مردمان این سامان باشد به تله ای از خاک مبدل گردیده که هر روز به نابودی کامل آنها نزدیک و نزدیک تر می شویم.

زاهدان کهنه از آن مکان‌هایی ست که شهرتی جهانی داشته و می تواند با توجه به قدمت و ویژگی های منحصر بفردی که دارد به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شود.

گزارش: مصطفی حمزه ای

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.