طرح آبیاری مزارع دشت سیستان، پروژه ای امید آفرین با افتتاحی افتضاح! - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از مزارع سیستان که در دولت اول روحانی مطرح و با نظر اکثریت کارشناسان و نخبگان تصویب و در نهایت با موافقت رهبری از صندوق ذخیره ارزی بودجه آن تامین شد و باعث دمیدن بارقه امید برای تغییر شرایط بخش کشاورزی در منطقه سیستان شد.

در مرحله اجرای طرح ورود نیروی کار غیر بومی فرصت اشتغال بکار خصوصا جوانان تحصیلکرده منطقه را محدود کرد، پروازهای با ظرفیت کامل مسافر، سه پرواز در هفته زابل به تهران و بلعکس و استقرار مدیریت طرح در تهران نشان از این داشت که منافع حداقلی حتی در بحث اشتغال متوجه منطقه شده است.

عدم توجه به حضور نیروهای بومی متخصص و توانمند و صاحب نظر، نگرانی از احتمال اجرای غیر اصولی طرح را بیشتر کرد.

در نهایت این طرح با هزینه بالا بالاخره افتتاح شد.

معمولا با افتتاح چنین طرحهایی که در دو دوره دولت روحانی طراحی، اجرا و به بهره برداری می رسد باید رضایتمندی مردم را نتیجه دهد در حالیکه عدم اجرای کامل طرح موجی از نارضایتی کشاورزان و بهره برداران را موجب شده است.

طرح نیم بندی که اشکالات فراوانش که مدام ‌نیز توسط دلسوزان و نخبگان بیان شده است اصل طرح را زیر سوال برده و شاید از آن به نوعی حیف و میل بیت المال نیز بتوان نام برد.

نکته قابل اهمیت این است که چه کسی رئیس جمهور را مجاب به افتتاح چنین طرحی کرده است و اصطلاحا این پوست خربزه را زیر پای ایشان قرار داده است، قطعا هر فرد و یا افرادی که این طرح نیم بند را قابل افتتاح دانسته خیر و صلاح مردم و محبوبیت رئیس جمهور را مدنظر نداشته است.

این طرح بدلیل عدم درایت، طرحی دو سر باخت شده، از یک طرف هزینه بالای دولت و نظام و از سوی دیگر عدم بهره و نارضایتی کشاورزان

رئیس جمهور محترم باید در عدم تدبیر و به نتیجه رسیدن این طرح از متولیان سوال کند و افتتاح را پایانی بر یک طرح نیم بند نداند و رسیدن به اهداف طرح را مجدانه از مجریان طلب نماید.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.