بیداری عمومی ، شناسایی و انعکاس دغدغه های مردم مهم ترین وظیفه رسانه ها / نقش رسانه ها در اصلاح ساختار سیاسی کشور - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

به گزارش نی زار به نقل از راه پیشرفت : در جوامع امروزی که از ارتباطات به عنوان یکی از مهم ترین ارکان چهارگانه ی قدرت در دموکراسی یاد می شود ، نقش رسانه و تاثیر گذاری های خاصه ای که این ابزار ارتباط جمعی در ایجاد فضای رسانه ای دارد بسیار پر رنگ است .

در سده های اخیر با رشد روز افزون رسانه های ارتباط جمعی به ویژه در بستر فضای مجازی ، عملکرد و چگونگی ایفای نقش رسانه ها در جریان سازی های رسانه ای در بعد سیاسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است . تا حدی که بایستی اذعان کردکه در احوالات کنونی ، ارتباطات مایه اصلی زندگی سیاسی است و بدون بهره گیری از ابزار های ارتباطی و رسانه های جمعی ، نظام های سیاسی قادر به نظم بخشیدن در جامعه و همراه ساختن مردم در زندگی سیاسی نیستند. همچنین اعضای جامعه برای ایفای نقش فعال، شرکت در انتخابات و ارتباط متقابل با سیاستمداران به رسانه های جمعی نیازمندند.

امروزه برخی پژوهشگران، ازجمله دیوید ال سوانسون ثابت کرده اند که ارتباطات سیاسی آشکارا از قلمروی تعریف شده اولیه و نهادی خود فراتر رفته است و پرسش های مربوط به این رشته آنقدر توسعه یافته که نظریه های اقتصادی و حتی مطالعات فرهنگی را نیز دربرگرفته است.

همچنین بسیاری از پژوهشگران علوم انسانی، ارتباطات را نه تنها محور اصلی مبارزات سیاسی نوین بلکه اساس معرفت شناسی آن می دانند و عقیده دارند که بدون ارتباطات، مبارزه سیاسی آگاهانه ای صورت نمی گیرد.

از همین منظر و به دلیل اهمیت رسانه ها در تشکیل و اصلاح ساختار های سیاسی هر جامعه ، وظایفی نیز برای رسانه های فعال در حوزه های مطرح شده نیز وجود دارد . رسالت خطیری که اگر اندکی در چگونگی اجرای آن تسامح و تساهل شود جامعه را با تنش های بسیاری رو به رو می کند .

همگان می دانیم که به خصوص در دهه ی اخیر ، برخورد جانبدارانه و یک سویه نگر برخی رسانه ها در پرداختن به احوالات سیاسی جامعه ، چه صدمات جبران ناپذیری را بر اصل نخست رسانه ها در اعتماد سازی باور عمومی نسبت به خویش ایجاد نموده است .

شناسایی و انعکاس دغدغه های مردم را شاید بتوان مهم ترین وظیفه ی رسانه ها دانست ، حکومتی که بر پایه ی آرای مردم استوار است ، بایستی در خدمت مردم باشد و رسانه به عنوان پل ارتباطی دولت و مردم یا به عبارت دیگر پژواک مطالبه گر صدای مردم برای احقاق حقوق آنان نیز بایستی در وهله ی نخست در خدمت مردم باشد . اگر رسانه ای خود را جدا از مردم و پیگیری دغدغه ها و مطالبات آنان بداند بی شک هیچ گاه بر قله ی اوج نخواهد ایستاد .

امانت داری در انعکاس اخبار ، پرهیز از فرافکنی و سعی در ایجاد فضای آرام و در خدمت توسعه ی ملی بودن از دیگر وظایفی است که رسانه ها بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند .

اتحاد و همگرایی برای نیل به اهداف یک جامعه خواهان ترقی از نخستین  نیاز های هر جامعه است که رسانه ها با ابزار هایی که در دست دارند می تواند در ایجاد این همگرایی نقشی فزاینده و یا بالعکس با اقدامات نسنجیده و گاه در خدمت جریانی خاص بودن ،نقش کاهنده ای برای این مهم ایفا کنند.

اگر نگاهی گذرا به انقلاب های دهه ی اخیر در گوشه و کنار دنیا بیاندازیم نقش بی بدیل رسانه ها در بیداری عمومی را می توانیم به عینه مشاهده کنیم . بیداری عمومی که به تاسی از آموزه های دینی مسیر رهایی از ظلم را هموار ساخت . به همین جهت رسانه ای موفق خواهد بود که اخلاق مداری را در کنار سایر خصایص حرفه ای اش حفظ کند و بر نگهداری آن از هیچ تلاشی فروگذار نکند .

امید است راه پیشرفت رسانه ای در خدمت مردم باشد و با بیان دغدغه ها و مطالبه ی حقوق آنان در کنار نشر به دور از تنش واقعیات جامعه ، حقایق سیاسی پیرامون را برای مخاطبینی که هم گام و همراه این رسانه ی نوپا خواهند بود را بازگو نماید تا در فضایی آرام برپایه ی منطقی صحیح آنچه را که در پی آن است کسب نماید .

داوود صیاد

داوود صیاد

 

 

 

 

سردبیر وب سایت خبری تحلیلی راه پیشرفت