مسئولین موظف به نگاه ویژه به سیستان!!!!!!/ به قلم ابوالفضل حجازی زاده - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : باد های ۱۲۰ روزه سیستان که در زمان پر آبی هامون، تابستان های سیستان را به خوش آب و هواترین مناطق کشور تبدیل می کرد، امروزه به علت خشک بودن هامون سیستان را به بدترین منطقه کشور از لحاظ آب و هوا تبدیل نموده است. در چند روز اخیر این بادها زندگی سیستانیان رنج دیده را مختل کرده است و گزارشات نشان می دهد که  غلظت گرد و خاک در این منطقه به سه برابر حد مجاز رسیده است. آیا واقعا باید نشست و نظاره گر نابودی سیستان و مردمانش بود؟

ما هیچ اعتقادی به جمله سیستان محتاج نگاه مسئولین نداریم و اعتقاد راسخ ما بر این است که مسئولین موظف به نگاه ویژه به سیستان هستند. درست است که کنترل ریز گردها برنامه ریزی بلند مدت می خواهد که مطمئنا برنامه ریزی صورت گرفته است، اما واقعا نمی شود کمی از مشکلات مردم سیستان را به صورت موقتی کم کرد؟

به چه گناهی مردم سیستان هم رنج آب و هوا را بکشند و هم از معیشت بسیار پایین نیز بهره مند باشند آیا صحیح است در منطقه ای به مانند سیستان با این آب و هوا زندگی کرد و از کمترین امکانات نیز بی بهره بود؟

انتظار این است که لااقل کسی که از شرایط نامساعد محیطی در زندگی رنج می برد لااقل از لحاظ معیشتی مشکلی نداشته باشد مثلا کسی که در قزوین زندگی می کند به علت آلودگی ناشی از کارخانجات یکسری امتیازات از قبیل رایگانی هزینه برق برخوردارند، اما مردم سیستان چطور؟

نه تنها از امتیازاتی برخوردار نیستند بلکه مالیات های سنگین را نیز باید پرداخت کنند به مانند کسی که در بهترین آب و هوا و با بهترین درآمد زندگی می کند، و هم باید پول برق بدهند و هم باید در سیستان بماند و اگر مهاجرت کند نیز محکوم نیز می گردد!!!!

مسئولین موظفند که برنامه ریزی اساسی برای کنترل ریز گردها ، بحث حق آبه سیستان، بحث منطقه آزاد و تمام برنامه هایی که دارند چه در طولانی مدت و چه در کوتاه مدت انجام دهند اما!!! اگر می خواهند مردم سیستان در سیستان بمانند باید سریعا در موارد زیر تجدید نظر اساسی کنند:

  1. بحث مالیات
  2. هزینه برق
  3. ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی
  4. ایجاد منطقه آزاد تجاری که از جانب دولت اقداماتی صورت گرفته و نیازمند سرعت بخشیدن تا احقاق عملی می باشد

حال که این موارد در سریع ترین زمان ممکن برطرف شد، نوبت به اقدام برای ایجاد کارخانه، کنترل ریزگردها و احیای دریاچه هامون می رسد. که هر دو درمان نیازمند همگامی و همدلی میان دولت و نمایندگان مجلس می باشد و نباید این خواسته مردم فدای سیاسی کار و پیروزی در انتخابات مجلس ۹۴ کرد.

ابوالفضل حجازی زاده/راه پیشرفت

ابوالفضل حجازی زاده

ابوالفضل حجازی زاده