حسینی : تلاش همه جانبه بزرگان سیستانی برای معرفی فرهنگ اصیل سیستان / مسگرانی: خرده فرهنگ ها به اندازه یک تمدن ارزش دارند - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

به گزارش رسانه خبری تحلیلی نی زار ، سید محمد تقی حسینی در دیدار اعضای هیئت اجرایی نخستین همایش ملی هنر وادب سیستان با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان که در سالن کنفرانس اداره کل افرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود ضمن عرض خیر مقدم به مدیرکل جدید ارشاد اظهار کرد : فعالیت در حوزه فرهنگ تلاش وافری را طلب می کند که امیدواریم با اقدامات خیر ، خلاقیت و فعالیت های مدیر کل جدید شاهد یادگار هایی باشیم که سالیان سال از آن به نیکی یاد شود .

 

IMG-20150821-WA0018

 

 

وی افزود : پسرفت فرهنگی در سیستان موضوعی غیر قابل انکار ست و همین امر وظیفه افراد حوزه فرهنگ و هنر را دوچندان می کند تا چرخه فرهنگ و هنر در سیستان دوباره رونق یابد .

 

حسینی خاطر نشان کرد : فرهنگ هر کشور مجموعه ای از داشته های فرهنگی و هنری اقوام آن کشور است و اگر از فرهنگ اقوام به دور باشیم شاکله فرهنگ وهنر بی پایه خواهد بود .

 

وی اضافه کرد: امور فرهنگی به گونه ای قرار گرفته که هر یک از خرده فرهنگ هایی که از پایتخت دور تر هستند مغفول واقع شده اند به گونه ای که سهم سیستان وبلوچستان در سالهای ماضی در این بین سهم بسیار ناچیزی بوده است .

 

حسینی با اشاره به فرهنگ غنی منطقه سیستان در طول تاریخ بیان کرد : متاسفانه با آنچه که پیشینه سترگ تاریخی و فرهنگی این دیار را شکل داده فاصله ی بسیار زیادی گرفته ایم وشرایط فعلی به هیچ عنوان در شان و جایگاه مردمان فرهنگ مدار این خطه نیست .

 

وی گفت : از همین روی در نشستی که با بزرگان سیستانی در تهران برگزار شده بنا بر این است که همایش ملی هنر و ادب سیستان در پایتخت جمهوری اسلامی ایران برای معرفی هرچه بهتر داشته های فرهنگی این دیار برگزار شود .

 

 

IMG-20150821-WA0019

 

مدیر اجرایی همایش ملی هنر وادب سیستان تاکید کرد : آنچه این همایش را از نمونه های مشابهی که در سال های گذشته برگزار شده متفاوت می کند این است که همه ی بزرگان سیستانی فارغ از هر نوع اندیشه و جناح سیاسی تنها و تنها به نام سیستان گرد هم آمده اند و برای بالا بردن کیفیت این همایش که هدف اصلی همه است کارگروه های تخصصی مختلفی تشکیل شده است.

 

حسینی تصریح کرد : اگرچه این همایش با نام سیستان برگزار می شود اما از آنجا که فرهنگ غنی این استان تفکیک قومیتی را بر نمی تابد در همه گروه های موسیقی و غیره افراد زیادی از برادران بلوچ مانیز در کنار ما خواهند بود وعلاوه بر این ما مفتخریم که به عنوان میزبان از چند گروه موسیقی و شاعر بلوچ نیز در این همایش استفاده کنیم .

 

خرده فرهنگ ها به اندازه یک تمدن ارزش دارند

 

حسین مسگرانی ، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان نیز دراین جلسه اظهار کرد : حوزه فرهنگ حوزه خطیر و حساسی است . این استان لایه های فرهنگی خاص خود را دارد و بعضی از استان هایی که دارای چنین شرایطی است به لحاظ خرده فرهنگ ها به اندازه یک تمدن ارزش دارد .

 

IMG-20150821-WA0016

 

وی افزود : از این که در این همایش همه حساسیت ها را در نظر گرفته اید از شما تشکر می کنم چرا که این سبک عملکرد و این که با حوزه های مختلف ارتباط گرفته اید نشان می دهد که نسبت به حوزه فرهنگ و آنچه در آن می گذرد شناخت بسیار خوبی دارید .

 

مسگرانی با اشاره به نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به استان سیستان وبلوچستان خاطر نشان کرد : وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن روی که شناخت بسیار خوبی از این استان دارند نگاه ویژه و خاصی نسبت به این استان دارند و بر این موضوع نیز تاکید بسیار زیادی دارند که دراین استان باید نگاه فرهنگی تقویت شود .

 

وی اضافه کرد : دامنه تاثیر چنین همایش هایی به خصوص در این استان که با کشور های هم زبان نیز همسایه است بسیار مهم است چرا که تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای بسیار زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت .

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان تصریح کرد : به عنوان پیشنهاد می توان از شخصیت های فرهنگی کشور های همسایه نیز برای حضور در این همایش دعوت کرد .

 

وی با اشاره به این که بسیاری از نگاه ها نسبت به مسائل فرهنگی و هنری نگاهی بتنی است و این موضوع بسیار درد اور است گفت : هر قدمی که در حوزه فرهنگ و هنر برداشته شود بسیار مهم و تاثیر گذار است . از همین روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تمام توان در کنار شما خواهد بود ضمن این که بعد از برگزاری این همایش برنامه هایی برای برگزاری همایش های مشابهی در خصوص حوزه فرهنگ بلوچستان نیز خواهیم داشت .

 

گفتنی است همایش ملی هنر و ادب سیستان ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه سال جاری در خانه هنرمندان و تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد .

 

انتهای پیام /