آرزوی ۳۰ ساله ای که همچنان خاک می خورد / ساخت یک پل خواسته ی بزرگی نیست ! - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

به گزارش وب سایت خبری تحلیلی نی زار ، از قریب به ۳۰ سال سال پیش آن هم زمانی که با اجرای طرح کانال کشی و آبیاری اراضی در سیستان ؛اراضی کشاورزی ساکنین روستای قلعه کنگ و مولوی از توابع بخش جزینک شهرستان زهک با عبور کانال از وسط مزارع به دو بخش تقسیم و زمینهای کشاورزان در شمال و جنوب کانال جدا شد سهولت رفت و آمد از روی این کانال به یکی از مهم ترین دغدغه ی ساکنان این روستاها مبدل شده است

 

IMG-20150913-WA0018

 

موضوعی که در سالهای پرآبی سیستان ساکنین این مناطق را با خسارت های جبران ناپذیری رو به رو کرده است .

 

بر کسی پوشیده نیست که اراضی کشاورزان و محل سکونت شان نیاز مبرمی به ساخت و احداث راه دسترسی دارد اما آنچه از شواهد پیداست تنها دو دهانه پل بسیار کوچک مال رو و پیاده رو تنها مرهم داغ دیدگان این خطه شده است .

 

 

مهاجرت و ترک تحصیل ماحصل کم توجهی به این منطقه

 

خدانظر گرگیچ یکی از کشاورزان و معتمدین روستای مولوی در گفت و گو با نی زار اظهار کرد : بسیاری از دانش آموزان ما به ویژه دانش آموزان دختر به سبب اینکه مسیر مناسبی برای حضور در کلاس های درس را ندارند به ناچار ترک تحصیل می کنند .

 

 

وی افزود : وقتی بذری را با هزار زحمت و هزینه خریداری می کنیم وبا خون دل برای به ثمر نشاندن آن تلاش می کنیم اما وقتی که باید محصول خود را به فروش برسانیم از آن جهت که پل ارتباطی مناسبی وجود ندارد باید هزینه بسیار زیادی برای حمل محصولات خود بپردازیم که این اصلا به صرفه نیست .

 

 

خدا نظر گرگیچ خاطر نشان کرد : اگر شخصی از ساکنین روستای ما مریض شود انتقال وی به بیمارستان های سیستان نیز دغدغه ی بسیار بزرگتری از خود بیماری وی است . خیلی ها وضعیت مالی خوبی ندارند و از نعمت ماشین نیز بی بهره اند به همین خاطر هم باید هزینه ی بسیار زیادی را باید برای ایاب و ذهاب پرداخت کنند .

 

 

این معتمد محلی تصریح کرد : شرایط زندگی در این روستا آنچنان سخت است که خیلی ها رفتن از روستا را به ماندن با این شرایط دشوار ترجیح می دهند . کشاورزی که برای شخم زمینش از آن رو که ماشین آلات کشاورزی به دلیل نبود مسیر ارتباطی مطلوب راه دور تری را باید طی کنند ، پول بیشتری را باید بپردازد با چه امیدی می تواند امرار معاش کند ؟!

 

 

گرگیچ تقاضای ساخت یک پل را خواسته ی زیادی ندانست و گفت : ما هم به وضعیت مملکت آگاه هستیم اما اگر ساخت این پل در طی سالها ی آتی نیز به ثمر برسد گمان نکنم درخواست غیر معمولی باشد .

 

 

IMG-20150913-WA0010

 

ساخت پل نیازمند توجه ویژه ی مسئولان است / نماینده سیستان پاسخ نداد

 

 

علیرضا شهرکی ، رئیس شورای اسلامی قلعه کنگ در گفت و گو با نی زار اظهار کرد : با توجه به مصوبه کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان زهک در سال نود و سه و تصمیم نهایی جهت احداث پل بر روی کانال اصلی شیب آب حد فاصل این روستا، و علی رغم پیگیری های متعدد متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی مسئولین ذیربط انجام نشده است .

 

وی یادآوری کرد: پیگیری های انجام شده برای به ثمر رسیدن این خواسته ی مردمی تنها به حوزه شهرستان زهک منحصر نبوده و بسیاری از مسولان استانی ازجمله ، معاونت عمرانی ، مدیرکل دفتر فنی و معاونت برنامه ریزی استاندار از ریز اطلاعات این پروژه اطلاع دارند که همچنان چشم به راه عنایت انان هستیم .

 

شهرکی خاطر نشان کرد : فقدان مسیر ارتباطی مطلوب ساکنین این منطقه را مجبور می کند که پس از طی مسافت های بسیار طولانی از جاده ترانزیتی زهک -زاهدان استفاده کنند . موضوعی که به دلیل ممنوعیت ورود تراکتور به جاده اصلی موجبات نگرانی های بسیار و تشویش خاطر کشاورزان زحمتکش را فراهم نموده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعداد کثیری از کشاورزان قسمتهای وسیعی از اراضی خود را رها کرده اند گفت : نبود پل باعث بوجود آمدن مشکلات و گرفتاری های فراوان برای دامداران روستاهای قلعه کنگ،مولوی،رشید،درویش،دک دهمرده شده است.

 

 

مشاور جوان فرمانداری زهک با اشاره به اینکه اگر این مشکل را با دید ویژه ای نگاه نکنیم، درآینده مجبور به پرداخت هزینه هایی جبران ناپذیری خواهیم شد بیان کرد : خوشبختانه همه ی مسئولین شهرستان در جریان احداث این پل می باشند اما با توجه به این آگاهی تاکنون هیچ گونه اقدام مثبتی در راستای مرتفع کردن مشکلات مردم و کشاورزان روستاهای مذکور صورت نگرفته است.

 

 

شهرکی افزود : روزنامه ی زاهدان نیز چندی پیش نامه ی درخواست مردمی برای احداث این پل را منتشر نمود که امیدوار بودیم پس از رسانه ای شدن این موضوع مسولین گرامی چاره ای برای مردم این منطقه بیاندیشند .

 

 

وی اضافه کرد : برای آنکه نماینده مردم سیستان نیز در جریان این مشکل مردم باشد و برای رفع آن تلاش کند نامه ای به دفتر ارتباط مردمی دکتر حسینی درتهران فاکس شده که متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده و تماس های مکرر هیچ پاسخی از ایشان دریافت نکرده ایم .

 

 

شهرکی حل این مشکل را بزرگترین آرزوی ساکنین این منطقه خواند و از همه ی مسئولان تقاضا کرد برای رفع آن اقدام کنند .

 

انتهای پیام /