گزارش عملکرد فرمانداری شهرستان زهک در دولت تدبیر و امید - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار – فرمانداری شهرستان زهک با ارسال گزارشی به بیان عملکرد این فرمانداری در دوره مدیریت مهندس جمشید رخشانی پرداخته است که متن کامل گزارش دریافتی برای مطالعه خوانندگان نی زار قرار میگیرد.

جمشید رخشانی نسب

باسلام ودرود به روح پر فتوح امام راحل و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری و توفیق خدمت دولت تدبیر وامید به مردم همیشه در صحنه، پرواضع است یکی از عواملی که سبب می شود مردم به مسئولان خود اعتماد و اطمینان نمایند،ارائه گزارش عملکردوبیلان کاربه صورت فصلی ، چند ماهه ویاسالیانه است و بی شک مردم به عنوان ناظران واقعی رصد کننده عملکرد مسئولان در هر حوزه کاری هستند براین اصل لازم می دانم خلاصه ای از عملکرد فرمانداری را برای آگاهی بخشی به مردم عزیز و ولایت مدار شهرستان زهک به سمع حضور برسانم ما براین اصل واقف و معتقدیم حضور مردم در همه صحنه ها من الجمله در انتخابات های متعددی که داشتیم همواره با نگاه به توسعه منطقه بوده و قطعا در آینده و بخصوص در انتخاباتی که در پیش رو داریم اینچنین خواهد بود ،مردم ما خوب می دانند همسویی وهمدلی همه بخش ها می تواند روند رشد وتوسعه منطقه را سرعت ببخشد چرا که در این برهه ما بیش از پیش نیازمند همراهی و همدلی هستیم و انشاءالله در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند ماه برگزار می شود حضور مردم تبلور یک خواستگاه و خرد جمعی برای توسعه منطقه خواهد بود وبا انتخاب آگاهانه خود که همان همسویی و همراه بودن با سیاست های توسعه ای دولت در منطقه میباشد حرکت خواهند کرد.

شهرستان زهک یکی از پنج شهرستان منطقه سیستان برابر با سرشماری سال ۱۳۹۰ (۷۶ هزار) جمعیت داشته که با توجه به نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بالای ۹۰ هزار نفر جمعیت درآن ساکن هستند این شهرستان با وسعت (۹۴۵ کیلومترمربع ) دارای دو بخش مرکزی وجزینک – چهار دهستان و حدود ۲۱۵ روستا وآبادی می باشد . همچنین دارای ۶۹ دهیاری بوده که ۴ دهیاری دیگر نیز در حال راه اندازی می باشد .

برخی ویژگی هایی که این شهرستان دارد آن را از سایر شهرستان های منطقه سیستان و بعضاًاستان سیستان و بلوچستان متمایز کرده است .

– وجود ۵۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و بازارچه مرزی فعال که نقش اساسی در ماندگاری جمعیت ،معیشت مردم و توسعه مبادلات مرزی دارد .

– وجود مخازن آبی چاه نیمه ها (۱،۲،۳،۴) با گنجایش حدود یک میلیارد متر مکعب نقش اساسی در تامین آب شرب استان و وابستگی به این منطقه دارد.

– وجودچهارسد استراتژیک و دهانه ی آبگیر رودخانه هیرمند که شریان حیاتی سیستان نامیده می شود از مهمترین مزیتهای شهرستان به شمار می رود.

– وجود ۱۶۰ اثر تاریخی و باستانی از دیگر افتخارات این خطه است ( قلعه نو ، دهانه غلامان ، زاهدان کهنه )

– در حوزه آبزی پروری این شهرستان دارای مزیتهای فراوانی است من الجمله وجود ۱۵۰ باب استخر دو منظوره پرورش ماهی و همچنین مرکز پرورش و تکثیر ماهیان گرمابی که سالانه یک میلیون بچه ماهی   تکثیر می شود .

-در بخش کشاورزی حدود ۱۲۰۰۰ بهره برداردر شهرستان وجود دارد که تولید سالیانه انواع محصولات باغی و جالیزی و… را رونق خاصی بخشیده است.

 

اهم اقدامات انجام شده دربخشهای مختلف در شهرستان توسط دولت تدبیر وامید:

الف) عمرانی وامور زیر بنایی:

– احداث پارک اداری شهرستان واستقرار تعداد ی ازدستگاههای اجرایی دراین مکان به منظور سهولت دسترسی شهروندان.

– اجرای طرحهای هادی روستاهای (محمد شاهکرم،کدخدارستم،شیب گوره ، قلعه کنگ، حسنخون ،کهک ،قلعه نو و ….)با اعتباری بالغ بر ۲میلیارد تومان به طول ۲۱ کیلومتر .

– تکمیل و آسفالت ۸ کیلومتر از جاده ترانزیتی که در حوزه این شهرستان قرار دارد.

– پیشرفت ۲۵ درصدی اجرای طرح فاضلاب شهری با توجه به اعتبارات تخصیص یافته .

– پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی پل دوم برروی رودخانه هیرمند در شهر زهک .

– آسفالت راههای روستایی راشک – خمک،واصلان – حسن اکبر،روستای نادر – و روستای کل کنگ

-احداث و راه اندازی معبر موقت مرزی شاهگل و ایجاد اشتغال ۵۵۰ نفر .

– شروع عملیات طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار.

ب)درحوزه فرهنگی وهنری:

– افتتاح خانه دیجیتال شهرستان بااعتبار ۷۰۰ میلیون ریال.

– راه اندازی موسسه قرآنی جزینک.

– راه اندازی چاپخانه الیاس و اشتغال زایی دراین حوزه.

– افتتاح وراه اندازی تعداد ۱۴ کانون فرهنگی،هنری مساجد با عتبار بالغ بر۱۵۴ میلیون ریال.

ج)درحوزه بهداشت ودرمان:

– افتتاح و راه اندازی بیمارستان ۴۸ تختخوابی شهرستان و تجهیز آن با کادر پزشکی ودرمانی .

– افزایش خانه های بهداشت شهرستان به تعداد۵۲ باب در جهت خدمات رسانی مطلوب .

– تجهیز آزمایشگاه مرکزی شهرستان در راستای سهولت دسترسی بیماران.

– تلاش در جهت ارتقای سایر شاخص های بهداشتی شهرستان .

د) در حوزه آموزشی:

– در شهرستان تعداد ۱۶۵ مدرسه فعال و۳ مدرسه در حال ساخت می باشد و حدود ۱۵۰۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول بتحصیل هستند.

– در بخش آموزش عالی تعداد ۲ دانشگاه آزاد و پیام نور فعال و ۶۰۰ نفر دانشجو وجود دارد.

– حوزه علمیه سفیران هدایت نیز تعداد ۲۷۰ طلبه در حال تحصیل می باشند.

 

ومن ا…التوفیق

رخشانی نسب / فرماندار