منطقه آزاد سیستان باید هرچه سریعتر عملی شود - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار – رییس انجمن توسعه روستایی ایران گفت: زمزمه ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان از آغازین سالهای بروز خشکسالی در این منطقه وجود داشته اما اکنون که به موضوع مهم روز تبدیل شده امیدواریم هر چه سریعتر راه اندازی تا زمینه کسب و کار برای مردم فراهم شود.

دکتر محمد حسین کریم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با چند پیشنهاد به دولت برای رهایی این منطقه از بحران گفت: با مذاکرات و دیپلماسی قوی همانند مذاکرات هسته ای باید کشور افغانستان متقاعد شود حق آبه تالاب هامون را رها سازی کند تا مصیبت خشکسالی از بین برود.

وی افزود: دولت با اشتغال و تولید در محل و ایجاد بنگاههای مرتبط با بخش کشاورزی، صنعت و خدمات بدنبال فعالیت های جایگزین در سیستان باشد.

دکتر کریم خواستار استفاده مسوولان از مزایای بخش توسعه روستایی، عشایری و مرزی در استان و کشور شد.

رییس انجمن توسعه روستایی با بیان اینکه ارتقا احساس امنیت از مهمترین نیازها برای سرمایه گذاری است تاکید کرد: مردم منطقه توانمندی و اشتیاق لازم برای تلاش و فعالیت در زمینه تولید ملی را دارند اما باید زمینه حضورشان در بنگاههای اقتصادی دولت با ارائه تسهیلات تک رقمی فراهم شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری چنانچه قوانین و مقررات اقتصادی بدرستی عمل شود و مسوولان قوای سه گانه اهداف پنج ساله و افق های سند چشم انداز را مدنظر قرار دهند به طور قطع افق های اقتصادی خوبی خواهیم داشت.

مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از انجام طرح مطالعات یارانه نقدی برای مرزنشینان خبرداد و گفت: مطالعات مقدماتی این طرح برای مرزنشینان تا شعاع ۳۰ کیلومتر در نشستهای هم افزایی معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری مطرح شده است.

وی تصریح کرد: این طرح بدنیال مهاجرت معکوس به نقاط مرزنشینی، اشتغال و تولید در محل است.

دکتر کریم با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی در مجلس شورای اسلامی و در برنامه پنجم و سند چشم انداز مصوب نشده است اظهار داشت: در هدفمندی یارانه تلاش شده تا یارانه نقدی حذف و به صورت غیر نقدی پرداخت شود.